Abstract:
پژوهش با هدف شناسایی ارتباط جامعه یادگیرنده حرفهای و پایداری سازمانی با نقش واسطهای هشیاری سازمانی، پژوهشی آمیخته در نظام آموزش عالی، اکتشافی متوالی، و کاربردی میباشد. جامعه کیفی، خبرگان هیات علمی دانشکدههای مدیریت دانشگاههای دولتی تهران، نمونه 14 خبره علم مدیریت با نمونهگیری گلولهبرفی معین و اجرا با مصاحبه نیمهساختاریافته بود. جامعه کمّی، اعضای هیات علمی گروههای مدیریت دانشکدههای مدیریت دانشگاههای دولتی تهران (351 عضو)، نمونه 226 عضو هیات علمی با نمونهگیری خوشهای دومرحلهای، به صورت دردسترس و اجرا با ابزارهای جامعه یادگیرنده حرفهای، پایداری سازمانی و ابزار محققساخته هشیاری سازمانی در 94-1393 بود. روایی و پایایی ابزارهای پژوهش مطلوب بود. برای تحلیل متون جهت تدوین شاخصهای هشیاری در بخش کیفی، از کدگذاری باز استفاده شد. روشهای تحلیل آماری کمّی، تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی و الگویابی معادلات ساختاری بود. الگویابی معادلات ساختاری شامل یک سازه مکنون مستقل جامعه یادگیرنده حرفهای و دو سازه مکنون وابسته هشیاری سازمانی و پایداری سازمانی است. یافتهها حاکی از تاثیر معنادار و مستقیم جامعه یادگیرنده حرفهای بر هشیاری سازمانی بر پایداری سازمانی و تاثیر معنادار و مستقیم هشیاری سازمانی بر پایداری سازمانی (68/0β=) است. نتایج بیانگر تاثیر مستقیم جامعه یادگیرنده حرفهای با مضامین مسئولیتپذیری جمعی برای یادگیری، مشارکت با تمرکز بر یادگیری حرفهای بر هشیاری سازمانی با مفاهیم سرعت عمل و چابکی، انعطافپذیری، پاسخگویی، یادگیری مشروط و توسعه شناخت، اعتماد و گشادهرویی و بر پایداری سازمانی با مضامین حساسیت نسبت به عملکرد، دغدغه ذهنی با شکست، انعطافپذیری، تخصصگرایی، عدم سادهسازی تفاسیر، نیز تاثیر مستقیم هشیاری سازمانی در شکلگیری پایداری سازمانی میباشد.
کلید واژهها: جامعه یادگیرنده حرفهای، هشیاری سازمانی، پایداری سازمانی، نظریه داده بنیاد، نظام آموزش عالی.
This research study investigated structural model of relationship of professional learning community and organizational reliability with mediating role of organizational mindfulness: A mixed research in higher education. This study was an explanatory sequential design and an applied research. In qualitative unit, population were the experts of schools of management of public universities of Tehran, sample were 14 experts of management and sampling was snowball and semi-structured interviews were implemented. In quantitative unit, population were the management faculty members of schools of management of public universities of Tehran (351 members), sample were 226 faculty members of schools of management of public universities of Tehran and two-stage cluster sampling and available sampling were implemented. Professional learning community, organizational reliability, and organizational mindfulness questionnaires were executed in 2014-2015. In qualitative unit for collection of mindfulness indicators content analysis and open coding were used. The quantitative statistical methods were exploratory and confirmatory factor analysis and structural equation modeling. The structural equation modeling contained one independent latent construct: professional learning community; two dependent latent constructs: organizational mindfulness and organizational reliability. The study demonstrated professional learning community had significant and direct effects on organizational mindfulness (γ=0/75), organizational reliability (γ=0/25), direct and significant effect of organizational mindfulness on organizational reliability (β=0/68). Results showed professional learning community: collective responsibility for studentchr('39')s learning, collaboration focused on professional learning had direct effect on organizational mindfulness: rapidity and agility, flexibility, accountability, conditional learning, trust and openness; and on organizational reliability: sensitivity to operations, preoccupation with failure, resilience, deference to expertise, reluctance to simplify interpretation, also direct effect of organizational mindfulness on creation of organizational reliability.
Key words: Professional learning community, organizational mindfulness, organizational reliability, grounded theory, higher education.