Abstract:
هدف پژوهش حاضر، ارائه مدلی جهت جو نوآورانه در دانشگاه آزاد اسلامی براساس یادگیری سازمانی، عدالت سازمانی و رهبری اخلاقی بوده است. روش پژوهش توصیفی- پیمایشی با تأکید بر مدل سازی معادلات ساختاری بوده و جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی، خبرگان دانشگاه (20نفر) و در بخش کمی شامل کلیه کارکنان سازمان مرکزی دانشگاه آزاد (1535نفر) تشکیل داده است. برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد و تعداد 320 نفربا استفاده از روش تصادفی طبقهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته و پرسشنامه محقق ساخته؛ براساس ادبیات و پیشینه پژوهش و دیدگاه خبرگان و متخصصین دانشگاه و پرسشنامههای استاندارد؛ یادگیری سازمانی نیفه(2001)، عدالت سازمانی نیهوف و مورمن(1993)، رهبری اخلاقی دی هاگ و دن هارتگ(2008) بوده است. که روایی آنها با استفاده از نظر خبرگان و متخصصان و پایائی آنها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 93/0، 88/0، 92/0 و 86/0 به دست آمد. برای تجزیه وتحلیل دادهها از دو نرم افزار spss و lisrel که جهت بررسی سوالات پژوهش از روش بررسی معادلات ساختاری و تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل مسیر استفاده شده است. با استفاده از تحلیل مسیر نتایج پژوهش نشان داد که یادگیری سازمانی با ضریب (91/0)، عدالت سازمانی (83/0) و رهبری اخلاقی (72/0) هرکدام تاثیر معناداری با اجرای جو سازمانی نوآورانه دارند و مدیران سازمانها با برقراری یادگیری سازمانی، عدالت سازمانی و رهبری اخلاقی میتوانند موجب بروز رفتارهای خلاقانه و مبتکرانه در سازمان شوند.
The purpose of this study was to present a model for innovative climate in Islamic Azad University Based on Organizational Learning, Organizational Justice and Ethical Leadership. The research method is descriptive-survey with emphasis on structural equation modeling and the statistical population of the research is comprised of qualitative department, university experts (n = 20) and quantitative section including all staff of central organization of Azad university (n = 1535). Cochranchr('39')s formula was used to determine the sample size and 320 people were selected by stratified random sampling method. Data gathering tools through semi-structured interviews and researcher-made questionnaires; based on literature and research background and perspectives of university experts and standard questionnaires; organizational learning Nifeh (2001); NIHOF AND MORMAN ORGANIZATIONAL JUSTIC (1993), The Ethical Leadership De Haag and Dan Hartg (2008). Their validity was estimated 0.93, 0.88, 0.92, and 0.86 by experts and experts, respectively, and their reliability was estimated using Cronbachchr('39')s alpha coefficient.The face and content validity was confirmed by experts. Data were analyzed by SPSS and lisrel software which used structural equation analysis and exploratory factor analysis and path analysis to investigate the research questions. sing path analysis, the results showed that organizational learning with coefficient (0.91), organizational justice (0.83) and ethical leadership (0.72) each have a significant impact on the implementation of innovative organizational climate and organizational managers Organizational learning, organizational justice and ethical leadership can lead to creative and innovative behaviors in the organization.
Machine summary:
ir دريافت مقاله : ٩٨/٧/٢٨ پذيرش مقاله : ٩٨/١٠/٣٠ 155 A Model for Innovative claimate in Islamic Azad University Based on Organizational Learning, Organizational Justice and Ethical Leadership Abolfazl Samadian, PhD.
Abstract The purpose of this study was to present a model for innovative climate in Islamic Azad University Based on Organizational Learning, Organizational Justice and Ethical Leadership.
Data gathering tools through semi- structured interviews and researcher-made questionnaires; based on literature and research background and perspectives of university experts and standard questionnaires; organizational learning Nifeh (2001); NIHOF AND MORMAN ORGANIZATIONAL JUSTIC (1993), The Ethical Leadership De Haag and Dan Hartg (2008).
72) each have a significant impact on the implementation of innovative organizational climate and organizational managers Organizational learning, organizational justice and ethical leadership can lead to creative and innovative behaviors in the organization.
با توجه به اهميت مساله جو سازماني نوآورانه در سازمانها، در ادبيات سازماني طي ساليان اخير توجه بيشتري به آن شده است و مطالعات متعددي به آن پرداخته اند در اين مطالعه نيز تلاش مي شود تا بر بررسي ابعاد و مؤلفه هاي جو سازماني نو آورانه ، يک مدل کاربردي در دانشگاه ازاد 159 اسلامي براساس يادگيري سازماني ، عدالت سازماني ، رهبري اخلاقي ارائه گردد تا توانايي اين ادارات را در ارائه خدمات افزايش داده و موجب ثبات عملکرد را در آنها موجب شود .
Study of innovativeclimate mediating role in the relationship betweenTransformational leadership style with innovative behavior ofemployees for a manufacturing company in Khuzestan, Proceedings of the Second Biennial Conference of Industrialand Organizational Psychology, Islamic Azad University, Isfahan (Khorasgan).
mohammad investigating the impact of innovative innovative organizational climate on creative self - efficacy and innovative student - teachers ' innovative behavior using structural model of management journal103-125(1)2[Persian] 186