Abstract:
امروزه رهبران شرکت ها با وظیفه ی پویا و چالش بر انگیزی در زمینه
استانداردهای اخلاقی و اجتماعی برای عملیات تجاری مسئولانه مواجه هستند
حسابداری (گزارشگری ) مسئولیت اجتماعی » مسئله اصلی این پژوهش
شرکت ها چگونه می تواند در تحقق هر چه بیشتر شهروند شرکتی در حقوق
«؟ شهروندی نقش داشته باشد
این پژوهش از نوع کاربردی و به روش توصیفی اجرا شده است و به روش
مطالعات کتابخانه ای به جمع آوری اطلاعات پرداخته شده است . لذا هدف
بررسی و تبیین حسابداری (گزارشگری ) مسئولیت » اصلی این پژوهش
اجتماعی شرکت ها در ایجاد نقش ش هروند شرکتی (در ایفای حقوق
حسابداری مسئولیت » می باشد . که متغیر مستقل « شهروندی) در جامعه
خواهد بود . برای تدوین این مسئولیت در حسابداری ما « اجتماعی شرکت ها
از مدل مفهومی کارول استفاده می شود: کارول ( 1979 ) بین چهار نوع متفاوت
از انواع مسئولیتهای اجتماعی شرکت تفاوت قائل می شود. مسئولیت اقتصادی ،
مسئولیت قانونی، مسئولیت اخلاقی، مسئولیت بشردوستانه
در این راستا حرکت به سمت شهروند شرکتی از نظر حقوق شهروندی مورد
اهمیت می باشد. نتایج پژوهش نشان داد که با استناد به تعریف کارول از
مسئولیت اجتماعی و همچنین مطالعاتی که از مسئولیت اجتماعی به عنوان
سنجه شهروند شرکتی استفاده می کنند، چهار جنبه شهروندی برای آن می توان
تعریف نمود . این چهار بعد شهروند شرکتی نشان دهنده انتظارات جامعه از
شرکت ها در عرصه های گوناگون فعالیتشان است . هر بعد شهروندی صرفا
بخشی از کل مسئولیت شهروندی ش رکت می باشد که در مجموع با هم نشان
می دهند که جامعه چه انتظاراتی از شرکت دارد . بنابراین ابعاد چهارگانه مزبور
در درک و فهم دلایل اقدامات شرکت و توجه آن به ملاحظات اخلاقی و
اختیاری، سودمند خواهد بود و مسئولیت اجتماعی شرک تها از جنبه
سودآورانه به سمت بشردوستانه موردنظر جهانی می باشد
Machine summary:
نقش حسابداري در ايفاي حقوق شهروندي به عنوان مسئوليت اجتماعي شرکت ها وحيد امين *، شهره شايسته نصر ** چکيده امروزه رهبران شـرکت هـا بـا وظيفـه ي پويـا و چـالش بـر انگيـزي در زمينـه استانداردهاي اخلاقي و اجتماعي براي عمليات تجاري مسئولانه مواجه هستند مسئله اصـلي ايـن پـژوهش «حـسابداري (گزارشـگري ) مـسئوليت اجتمـاعي شرکت ها چگونه مي تواند در تحقق هر چه بيشتر شـهروند شـرکتي در حقـوق شهروندي نقش داشته باشد؟» اين پژوهش از نوع کاربردي و به روش توصيفي اجرا شـده اسـت و بـه روش مطالعات کتابخانه اي به جمع آوري اطلاعات پرداخته شـده اسـت .
يکي از پيامدهاي ايـن رشـد و توسـعة صنعتي ، ظهور پيوند اقتصاد با اخلاق و سياست و تأثير متقابل مسائل اقتصادي و اخلاقي و ارزش هاي اجتماعي بر يکديگر است (پاک مـرام و رضـا زاده ، ١٣٩٤) بـدين ترتيـب ، مديريت واحدهاي تجاري ديگر صرفا افزايش سود آوري با توليـد کـالا را تنهـا هـدف خويش ندانسته بلکه موضوعات ديگر همچون پرداخـت حقـوق عادلانـه بـه کـارگران ، رعايت کيفيت و بهاي توليدات ، آلودگي محيط زيست و ساير مسائل اخلاقـي ، سياسـي ، نژادي و اجتماعي را نيز بايد رعايت کنند.