Abstract:
پژوهش حاضر با هدف ارتقای بهداشت روانی دانش آموزان در مدرسه انجام گرفت است. در بهداشت
روان دانش آموزان در مدرسه عوامل گوناگونی سروکار دارند که مهمترین آنها خانه و مدرسه می باشند. در
این تحقیق از روش تحلیلی - توصیفی استفاده شده است. جهت گردآوری مطالب در این تحقیق از متون
کاوی کتب معتبر علمی و مقالات درج شده در فصلنامههای علمی- پژوهشی و سایتهای مرجع مجازی
استفاده شده است. در پایان محققین به این نتیجه دست یافتند که نظام تعلیم و تربیت مدرسه باید چنان باشد
که در آن هر دانشآموزی بتواند دوست داشتن و دوست داشته شدن و احساس ارزش را تجربه کند تا
بتواند از سلامت روان در مدرسه برخوردار شده و به تبع آن ظرفیتهای وجودی خویش را در مدرسه و
محیط های این چنین به منصه ظهور برساند.
Machine summary:
واژه هاي کليدي: بهداشت روان ، ارتقاي سلامت روان دانش آموزان ، مدارس ٣٨ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال چهارم ، شماره بيستم ، زمستان ١٣٩٩ * * * * * مقدمه نهضت بهداشت رواني در قرن بيستم از تأثيرگذارترين نيروهاي اجتماعي بود که به پيشگيري از اختلالات رواني به جاي مراقبت و درمان صرف آنها متمرکز شد.
چون کودکان دوره ابتدايي نميتوانند مشکلات خود را به طور واضح و روشن بيان کنند، لذا آموزگاران آنها بايد با نشانه هاي اين گونه مشکلات آشنا باشند تا بتوانند با تشخيص درست و زود هنگام ناراحتي او، سعي کنند راه حل مناسبي براي رفع آن در نظر بگيرند.
نقش معلم در بهداشت روان کودکان تحقيقات گوناگون در اين زمينه نشان ميدهد رفتار دانش آموزان دبستاني بسيار به رفتار معلمان آنها بستگي دارد، چنانچه معلمي روش محبت آميز همراه با انضباط منطقي در کلاس خود به کار گيرد از همکاري علاقمندي و قدرت ابتکار شاگردانش بهره مند خواهد شد.
نقش مدرسه در ارتقاي بهداشت رواني دانش آموزان / ٤٧ چنين معلمي در عين حال که درصدد ايجاد تغيير مطلوب در رفتار کودک است هرگز براي او تهديدآميز نيست .
» (شاملو، ١٣٩٨) معلم نبايد تمام تلاش خود را صرف اين کند که دانش آموزان بهترين نمره را کسب کنند بلکه بايد بکوشد به هر فرد به اندازه توانايي او مسئوليت دهد و حتيالامکان در پرورش فکري و رواني و جسماني کودک بکوشد.