Abstract:
تخریب محیط زیست و نگرانیهای جامعه برای توسعه پایدار» سناریوهای رقابتی را تغییر داده و سازمانها را با چالشهای
جدید مواجه ساخته است. پی بردن به رابطه بین استراتژی محیطی شرکت و رقابتپذیری و عملکرد مالی آن برای محققان
تجاری امروزی» سیاست گذاران, و فعالان این حوزه بسیار مهم است. هدف این پژوهش» بررسی تاثیر متغیر تعدیلگر بازارگرایی
داخلی سبز بر رابطه بازارگرایی استراتژیک سبز با عملکرد مالی در شرکت بهستان دارو که یک شرکت فعال و معروف در
صنعت دارویی کشور میباشد است. محقق در این بررسی مدلی ساختاری برای تاثیر متغیر تعدیلگر بازارگرایی داخلی سبز بر
رابطه متغیرهای بازارگرایی استراتژیک سبز بر مزیت رقابتی و همچنین تاثیر مزیت رقابتی بر عملکرد مالی را ارائه دادهاند. این
پژوهش از دید هدف. کاربردی، از دیدگاه نوع داده هاء کمی و از نظر شیوة گردآوری داده هاء توصیفی پیمایشی است که نتایجچ
حاصله بر اساس پرسشنامه استاندارد که در اختیار ۱۳۰ نفر از مدیران و کارکنان بخش بازاریابی و فروش شرکت بهستان دارو
قرار گرفت. تحلیل شده و تفسیر بر روی این دادهها انجام گرفت. در این پژوهش از روش نمونه گیری غیراحتمالی در دسترس
استفاده شد. به منظور بررسی ارتباط بین مفاهیم مورد مطالعه و ابعاد آنهاء از تحلیل عاملی تاییدی و برای بررسی فرضیههای
پژوهش» از رگرسیون و مدل معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج بررسی مدل ارائه شده را تایید نموده و تمام فرضیههای
تحقیق تایید شدند. در ادامه به ارائه پیشنهادات پرداخته شد.
Machine summary:
واژه هاي کليدي: بازارگرايي استراتژيک سبز، بازارگرايي داخلي سبز، عملکرد مالي، مسئوليت اجتماعي شرکت ، فشارهاي محيطي سهامداران 28 ١- مقدمه با وجود آگاهي روبه رشد در مورد اهميت حفاظت از محيط زيست ، و از آنجاييکه بازاريابي با طراحي و تجاري سازي استراتژي - هاي سبز آلودگي زيست محيطي را کاهش داده و تصويري بهتري از سازمان را نشان مي دهد و سازمان را به سطوح بالاتري از کارايي مي رساند.
در اين ميان فقط چند مقاله رابطه بين استراتژي سبز/ محيط زيستي و مزيت رقابتي را بررسي کردند، اما به شکل کارآمدي نتوانستند نقش بازاريابي استراتژيک سبز را تعيين کنند و هيچ رفتار بازاريابي سبز داخلي را که هدف آن کارمندان باشد در خود نگنجاندند.
رفتارهاي مسئوليت اجتماعي شرکت مي تواند مزايايي براي يک شرکت ايجاد کرده و در نتيجه ساير اهداف مهم شرکت 1 Proactive environmental strategi0es 1 Menon and Menon 1 1 Papadas 2 1 Corporate Social Responsibility3 1 Podnar and Golob 4 1 Kotler and Levy 5 1 Holistic marketing 6 32 مانند حفظ مشتري و کارمند را نيز دنبال کند.
2 Porter and Van der Linde 0 2 Competitive advantage 1 2 Internal green marketing orienta2tion 2 Chen 3 34 علاوه بر اين ، يک فرهنگ محيطي قوي مي تواند به شرکت ها در ارتقاء استراتژي هاي بازاريابي محيطي در مسير نتايج عملکرد تجاري کمک کند ( ٢٠٠٩ ,.
اين پژوهش با هدف بررسي تأثير متغير تعديلگر بازارگرايي داخلي سبز بر رابطه بازارگرايي استراتژيک سبز با عملکرد مالي در شرکت بهستان دارو انجام گرفته است .