Abstract:
هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه سطح دینداری، مهارتهای ارتباط بینفردی با تابآوری سربازان یکی از پادگانهای نظامی است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. به همین منظور با استفاده از جامعه آماری پژوهش، نمونهای به تعداد 200 آزمودنی انتخاب شدند. آزمودنیها به پرسشنامههای دینداری گلاک و استارک (1965)، مهارتهای ارتباط بینفردی منجمیزاده (1391) و تابآوری کانر و دیویدسون (2003) پاسخ دادند. دادهها با استفاده از روش همبستگی پیرسون و رگرسیون گامبهگام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد ابعاد دینداری با روابط بینفردی و تابآوری ارتباط مثبت معنادار دارند و برخی ابعاد دینداری پیشبینیکننده خوبی برای تابآوریاند. همچنین نتایج نشان داد که بین مهارتهای ارتباط بینفردی و تابآوری رابطه مثبت معنادار وجود دارد.
Machine summary:
جمشیدی و همکاران (1392) با بررسی رابطه بین نگرش دینی و تابآوری در دانشآموزان راهنمایی دریافتند که میان ابعاد دینداری و تابآوری رابطه مثبت معنادارا وجود دارد.
به همین دلیل، هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه نگرش دینی و مهارتهای ارتباط بینفردی با تابآوری در سربازان است.
در این تحقیق از روش همبستگی تحلیل رگرسیون برای بررسی رابطه ابعاد نگرش دینی و تابآوری استفاده شد.
طبق یافتههای این جدول فرضیه دوم تحقیق تأیید میشود و بین ابعاد اعتقادی، عاطفی، مناسکی و مهارت ارتباط بینفردی رابطه معنادار 11/0، 18/0 و 17/0 وجود دارد.
طبق یافتههای موجود در جدول شماره 2، مشخص شد که بین ابعاد دینداری (به جز بعد پیامدی) و تابآوری رابطه مثبت معنادار وجود دارد.
همچنین در جدول شماره 2 نشان داده شد که هر یک از ابعاد دینداری به جز بعد پیامدی با مهارتهای ارتباط بینفردی رابطه مثبت معنادار وجود دارد، که این نتایج با یافتههای راتر (1985) و آستین (2002) همسو هستند.
در آخر نتایج جدول شماره 2 نشاندهنده رابطه معنادار میان مهارتهای ارتباط بینفردی و تابآوری بودند که این نتیجه با یافتههای راتر (1985)، مریل و گیمپل (1998)، حجازی و سلیمانی (1389)، خباز و همکاران (1390) همسوست، که با توجه به دستهبندی عوامل مؤثر در تابآوری که توسط گارمزی (2004) جمعآوری شد، مهارتهای ارتباطی، بهصورت عوامل اجتماعی از طریق حمایتهای اجتماعی منجر به تابآوری در سربازان است.
Social Skills for Behaviorally Disordered Children as Preparation for Mainstreamind: Therapy, Practice and New direction, Remedial and Special Education.