Abstract:
اهداف: ارتقای سلامت کودکان از مهمترین شاخصهای سطح سلامت یک جامعه بوده و پیشگیری از وقوع حادثه در کودکان، مستلزم رعایت نکات ایمنی است. مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر انجام رفتار ایمن مادران در پیشگیری از آسیبهای کودکان انجام شد.
مواد و روشها: این مطالعه نیمه تجربی با مشارکت 220 مادر دارای کودک زیر 5 سال در شهر شوش در سال 1398 انجام شد. دادهها از طریق پرسشنامه آگاهی، سازههای مدل اعتقاد بهداشتی، رفتار و چک لیست ایمنی منزل قبل و بعد از مداخله آموزشی در گروه کنترل و مداخله به روش خودگزارش دهی جمعآوری شد. مداخله آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی طی 3 جلسه به روشهای سخنرانی بازخوردی، بحث گروهی، نمایش کلیپ و تصاویر انجام شد. تجزیه و تحلیل دادهها با نرمافزار SPSS 22 و آزمونهای منویتنی، ویلکاکسون، t و کایاسکوئر انجام شد.
یافتهها: میانگین و انحرافمعیار سنی مادران 5.20±28.50 سال بود. بین میانگین نمرههای آگاهی، رفتار، ایمنی منزل و سازههای مدل اعتقاد بهداشتی در گروه مداخله قبل و بعد از مداخله آموزشی اختلاف معنیدار مشاهده شد (0.001>p) و در گروه کنترل بین میانگین نمرات حساسیت درکشده، موانع درکشده، رفتار و ایمنی منزل افزایش معنیدار مشاهده شد. البته اختلاف معنیداری در تفاوت امتیاز هر یک از متغیرها قبل و بعد از مداخله بین دو گروه، وجود داشت.
نتیجهگیری: برنامه آموزشی طراحیشده بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی در بهبود باورها و افزایش رفتار ایمن در پیشگیری از حوادث کودکان موثر است.
rame class="ginger-extension-definitionpopup" style="display: none;">
Aims: Improving childrenchr('39')s health is one of the most important indicators of a communitychr('39')s health and preventing injuries in children requires safety. Therefore, the present study aimed to investigate the effect of theory-based education (Health Belief Model) on motherschr('39') safety behavior in preventing injuries from pediatric accidents.
Materials & Methods: This semi-experimental study was conducted with 220 mothers with children under 5 years old. The data collection tool was a questionnaire based on knowledge, Health Belief Model constructs, behavior, and home safety checklist that was completed before and after educational intervention in both control and test groups by a Self-Report Method. The educational intervention based on the Health Belief Model was performed in 3 sessions using feedback speech, group discussion, clip display, and images. Data were analyzed by SPSS 22 statistical software and Mann-Whitney, Wilcoxon, t, and Chi-Square tests.
Findings: The mean age and standard deviation of mothers were 28.50±5.20 years. There was a significant difference between the mean score of awareness, behavior, home safety and structural beliefs of the health belief model in the intervention group before and after the educational intervention (p
Conclusion: The educational program designed based on the Health Belief Model is effective in improving motherschr('39') beliefs and enhancing the safety behavior of mothers in preventing childrenchr('39')s accidents.