Abstract:
اﻣﺮوزه ﻣﺴﺎﺋﻞ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻬﺎ ﺑﺎ راهﺣﻠﻬﺎی دﻳﺮوز ﺣﻞ ﺷﺪﻧﻲ ﻧﻴﺴﺖ و ﭘﻴﺶﺑﻴﻨﻲ آﻳﻨﺪه، ﻣﺸﻜﻼت آﺗـﻲ را ﺣﻞ ﻧﻤﻲﻛﻨﺪ ﺑﻠﻜﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺮای ﭘﻴﺶﺳﺎزی آﻳﻨﺪه اﻗﺪام ﻛﺮد. اﻣﺮوزه ﺷﺮاﻳﻂ ﻣﺤﻴﻄﻲ و ﻗﻮاﺋﺪ ﺑﺎزی رﻗﺎﺑـﺖ ﺑﻪ ﺣﺪی ﺑﻲرﺣﻢ، ﭘﻴﭽﻴﺪه، ﭘﻮﻳﺎ و ﻧﺎﻣﻄﻤﺌﻦ ﮔﺮدﻳﺪه ﻛﻪ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻬﺎ دﻳﮕﺮ ﻧﻤﻲﺗﻮاﻧﻨﺪ ﺗﻨﻬﺎ ﺑﺎ ﺗﻐﻴﻴﺮات روﺑﻨﺎﺋﻲ ﻣﺜﻞ ﺗﻐﻴﻴﺮ روﺷﻬﺎ، ﺳﻴﺴﺘﻤﻬﺎ، ﺳﺎﺧﺘﺎر، ﺗﻜﻨﻮﻟﻮژی و ﻏﻴﺮه ﺣﻴﺎت و ﺑﻘﺎی ﺑﻠﻨﺪ ﻣﺪت ﺧﻮد را ﺗﻀﻤﻴﻦ ﻛﻨﻨـﺪ. ﻧﻈﺎم ﭘﻴﺸﻨﻬﺎدات١ ﻧﻤﻲﺗﻮاﻧﺪ اﻓﺮاد را ﺧﻼق ﻛﻨﺪ، ﻧﻤﻲﺗﻮاﻧﺪ ﻗﺎﻟﺒﻬﺎی ذﻫﻨﻲ ﻏﻠـﻂ آﻧـﺎن را ﻣـﻮرد ﺷﻨﺎﺳـﺎﻳﻲ ﻗﺮار داده و اﺻﻼح ﻛﻨﺪ. ﻟﺬا ﺳﺎزﻣﺎﻧﻬﺎی اﻣﺮوزی ﺑﺎﻳﺪ اﻧﻘﻼﺑﻲ در اذﻫﺎن ﻣﺪﻳﺮان و ﻛﺎرﻛﻨـﺎن ﺧـﻮد ﺑﻮﺟـﻮد آورﻧﺪ ﺗﺎ اﺳﺎﺳﺎ ﻣﻔﻬﻮم ﺳﺎزﻣﺎن، ﻛﺎر، ﻛﻴﻔﻴﺖ، رﻗﺎﺑﺖ، رﻗﺒﺎ، ﺳﻮد، و ...... در ﻧﻈﺮ آﻧﺎن دﮔﺮﮔﻮن ﺷﻮد. از اﻳﻨﺮو ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﻣﺪﻟﻬﺎی ذﻫﻨﻲ٢ ﻣﻄﺮح و ﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻪ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺑﻪ ﻃﻮرﻳﻜﻪ وﻇﻴﻔﺔ اﺻﻠﻲ ﻣـﺪﻳﺮ را ﺷﻨﺎﺳـﺎﺋﻲ و اﺻﻼح ﻣﺪﻟﻬﺎی ذﻫﻨﻲ ﻏﻠﻂ ﻛﺎرﻛﻨﺎن داﻧﺴﺘﻪ اﺳﺖ. ﺑﺪﻳﻦ ﺗﺮﺗﻴﺐ ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﻧﻘﺶ ﺳﻨﺘﻲ ﻣﺪﻳﺮ، ﻛﺎرآﻣﺪی ﺧـﻮد را از دﺳﺖ ﻣﻲدﻫﺪ ﺑﻠﻜﻪ در ﭼﻨﻴﻦ ﺷﺮاﻳﻄﻲ ﻋﺪهای ﺑﻪ اﺛﺮﺑﺨﺸﻲ اﺻﻮل ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺑﻪ دﻳﺪة ﺷﻚ ﻣﻲﻧﮕﺮﻧـﺪ. اﻣﺎ اﮔﺮ ﺑﺨﻮاﻫﻴﻢ ﺧﻮﺷﺒﻴﻨﺎﻧﻪ ﺑﻪ ﻗﻀﻴﻪ ﻧﮕﺎه ﻛﻨﻴﻢ ﺣﺪاﻗﻞ ﻣﻲﺗﻮان اذﻋﺎن داﺷـﺖ ﻛـﻪ اﻣـﺮوزه ﺳـﺎزﻣﺎﻧﻬﺎ ﺑـﻪ ﻛﺎرآﻓﺮﻳﻨﺎن ﻣﺪﻳﺮ اﺣﺘﻴﺎج دارﻧﺪ ﻧﻪ ﻣﺪﻳﺮان ﺧﻮب و ﻻﻳﻖ ﻳﺎ ﺣﺘﻲ ﻣﺪﻳﺮان ﻛﺎرآﻓﺮﻳﻦ.
Machine summary:
بخش دوم: ﻣﻮﻟﻔﻪ ﻫﺎى اﺳﺘﺮاﺗﮋﻳﻚ ﺳﺮﻋﺖ ﺳﺮﺳﺎم آور ﺗﻐﻴﻴﺮات دردﻧﻴﺎى ﻛﻨﻮﻧﻲ ﺑﺪﻳﻦ ﻣﻌﻨﺎﺳﺖ ﻛـﻪ روش ﻫـﺎى ﻣﺘـﺪاول ﻣـﺪﻳﺮﻳﺖ ﻧﻤﻲ ﺗﻮاﻧﻨﺪ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺗﻐﻴﻴﺮات ﺑﺎﺷﻨﺪ ﻫﻨﮕﺎﻣﻴﻜﻪ ﺗﻐﻴﻴﺮات ﺟﺰﻳﻲ ﺑﻮد ﻣﻲ ﺗﻮاﻧﺴﺘﻴﻢ از ﺗﺠﺮﺑﻪ اﺳﺘﻔﺎده ﻛﻨﻴﻢ وﻟﻲ ﻫﻨﮕﺎﻣﻴﻜﻪ ﺗﺼﻤﻴﻤﺎت ﺟﻨﺒﻪ اﺳﺘﺮاﺗﮋﻳﻚ دارﻧﺪ وﻧﺘﺎﻳﺞ ﺑﺴﻴﺎر ﻋﻤﺪه و ﻏﻴﺮ ﻗﺎﺑﻞ ﺑﺮﮔﺸﺖ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻧﻤﻲ ﺗﻮان از ﺗﺼﻤﻴﻢ ﮔﻴﺮى ﻫﺎى ﻣﺒﺘﻨﻲ ﺑﺮ ﻗﻀﺎوﺗﻬﺎى ﺷﻬﻮدى و ﺗﺠﺮﺑﻪ ﻣﺒﺘﻨﻲ ﺑﺮ ﻓﻠﺴﻔﻪ ﻫـﺎى ﻣـﺪﻳﺮﻳﺖ اﺳـﺘﻔﺎده ﻛـﺮد ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ ﻓﺮاﻳﻨﺪ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ اﺳﺘﺮاﺗﮋﻳﻚ ﺗﻼﺷﻲ اﺳﺖ ﺑﺮاى ﺗﻬﻴﻪ ﻧﺴـﺨﻪ دوم از آﻧﭽـﻪ در ﻣﻐـﺰ اﻧﺴـﺎن ﺑﺴـﻴﺎر ﺑﺎﻫﻮش و ﻧﺨﺒﻪ ﻣﻲ ﮔﺬرد ﻳﻌﻨﻲ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ داراى درك ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ از اﻣﻮراﺳﺖ و داﻧﺶ اﻃﻼﻋﺎت را ﺑﺎ ﺗﺠﺰﻳـﻪ و ﺗﺤﻠﻴﻠﻬﺎى ﻋﻠﻤﻲ در ﻫﻢ ﻣﻲ آﻣﻴﺰد، ﺗﻐﻴﻴﺮات را ﺷﻨﺎﺳـﺎﻳﻲ ﻛـﺮده و ﺑﻘـﺎى ﺳـﺎزﻣﺎن در ﻋﺮﺻـﻪ رﻗﺎﺑﺘﻬـﺎ و ﻛﺸﻤﻜﺸﻬﺎ را ﻓﺮاﻫﻢ ﻣﻲ ﻧﻤﺎﻳﺪ.
از ﻃﺮﻓﻲ ﭘﮋوﻫﺸﮕﺮان ﻛﺎرآﻓﺮﻳﻨﻲ ﺗـﻼش ﺧـﻮد را ﺑـﻪ ﺷـﺪت ﺑـﺮ درك اﻳﻦ ﻣﻮﺿﻮع ﻣﻌﻄﻮف ﻛﺮده اﻧﺪ ﻛﻪ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﻣﻲ ﺗﻮان ﺑﺮاى اﻳﺠﺎد و ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻓﻌﺎﻟﻴـﺖ ﻫـﺎى اﻗﺘﺼـﺎدى ﺟﺪﻳﺪ، ﻓﺮﺻﺖ ﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺑﺎﻋﺚ اﻳﺠﺎد ﻛﺎﻻﻫﺎ و ﺧﺪﻣﺎت آﺗﻲ ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ را ﻛﺸـﻒ ﻛـﺮد و ﻣـﻮرد اﺳـﺘﻔﺎده ﻗﺮار داد (وﻧﻜﺎﺗﺎراﻣﻦ٢ ، ١٩٩٧).
ﻫـﺪف اﻳـﻦ ﺗﻼﻗـﻲ ارﺗﺒـﺎط ﻣﻴـﺎن ﺟﻨﺒـﻪ اﻳﺠـﺎد ﻛـﺎرآﻓﺮﻳﻨﻲ و ﺟﻬﺖ ﮔﻴﺮى ﻋﻤﻠﻜﺮد ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ اﺳﺘﺮاﺗﮋﻳﻚ از ﻃﺮﻳﻖ ﭼﻬﺎر ﭘﮋوﻫﺸﻲ اﺳـﺖ ﻛـﻪ ﺗﻮﺳـﻂ وﺳـﻌﺖ واﺣـﺪ اﻗﺘﺼﺎدى (ﻛﻮﭼﻚ/ ﺑﺰرگ) و ﺗﺎﻛﻴﺪ ﺗﺤﻘﻴﻖ (اﻳﺠﺎد/ ﻋﻤﻠﻜﺮد) از ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﻣﺘﻤﺎﻳﺰ ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ.
ﻧﺘﺎﻳﺞ اﺛﺮات ﻧﺸﺎن ﻣﻲ دﻫـﺪ ﻛـﻪ اﺛـﺮ ﻣﻮﻟﻔﻪ ﻫﺎى ﻛﺎرآﻓﺮﻳﻨﻲ و اﺳﺘﺮاﺗﮋﻳﻚ ﻛﻪ ﺑﺼﻮرت ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ ﺑﻪ ﺑﺎزارﮔﺮاﻳﻲ وارد ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ ﺑـﻪ ﺗﺮﺗﻴـﺐ ﺑﺮاﺑـﺮ ٤٤/٠ و ٥٠/٠ اﺳﺖ و ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻣﻘﺪار T ﻫﺮ دو ﺿﺮﻳﺐ (٦١/٤ و ٢٠/٣ ) ﻣﻌﻨﺎدار اﺳﺖ.