Abstract:
در سالهای اخیر با توسعه بهره گیری از اینستاگرام، فعالیت بیوتی اینفلوئنسرها در حوزه زیبایی و بازنمایی بدن، رشد چشمگیری داشته است. پژوهش حاضر در پی پاسخگویی به این سوال بوده که بیوتی اینفلوئنسرهای مرد چه ویژگی هایی دارند و چه سبکی از زندگی را در فضای اینستاگرامی بر میسازند؟ برای پاسخ به این سوال از روش نتنوگرافی استفاده شده است. فعالیتها و بازخوردهای مهمترین صفحات اینستاگرامی فعالان این حوزه و همچنین نظرها (کامنتها)، نوشتارها (کپشنها)، داستانهای موقت (استوریها) و سایر محتواهای منتشر شده میان این افراد و دنبال کنندگان آنها، تحلیل شده است. نتایج این بررسی نشان میدهد که سبک برآمده از فعالیت بیوتی اینفلوئنسرها بر روی پنج محور اصلی نمایش بدن، فراغت، جلب فالوئر، تبلیغات تجاری و خاص بودگی متمرکز شده است. هر یک از این مضامین، خرده مضامین دیگری را نیز در بر میگیرند. تحلیل فعالیتهای بیوتی اینفلوئنسرها و بازخورد آنها در میان دنبال کنندگانشان نشان میدهد بیوتی اینفلوئنسرهای مرد ایرانی، آشکارا ویژگیهای پذیرفته شده مردانگی را درهم میشکنند، به طوری که می توان از آن به عنوان شکاف در ویژگی های مردانگی نام برد. بازخوردهایی که این افراد میگیرند نیز تاییدکننده این واقعیت است که آنها را پیش مرگه های گسست در فهم سکسوالیته و کردارهای جنسیتی بدانیم.
In recent years, with the development of Instagram, the activity of beauty influencers in the field of beauty and body representation has grown significantly. The present article, seeks to answer the question of what are the characteristics of beauty male influencers and what lifestyle do they create in the Instagram sphere? To answer this question, the method of Netnography has been used. The activities and feedback of the most important Instagram pages of activists in this field, as well as comments, captions, temporary stories and other content published by these people and their followers, have been analyzed. The results of this study show that the style derived from the activity of beauty influencers is focused on the five main axes of body exposure, leisure, follower attraction, commercial advertising and being special. Each of these themes includes other subtopics. Analysis of the beauty activities of influencers and their feedback among their followers shows that Iranian male beauty influencers clearly disrupt the accepted characteristics of masculinity, so that it can be called a gap in masculinity. The feedback they receive also confirms the fact that we see them as breakthrough Peshmerga (Those who face death) in understanding sexuality and gender practices.
Machine summary:
نتايج اين بررسي نشان مي دهد که سبک برآمده از فعاليت بيوتي اينفلوئنسرها بر روي پنج محور اصلي نمايش بدن ، فراغت ، جلب فالوئر، تبليغات تجاري و خاص بودگي متمرکز شده است .
از نظر والتر کوتو نقش معرف رفتاري است که هر کس با توجه به مقام و پايگاه اجتماعي فرد حق دارد از او انتظار داشته باشد (توسلي، ١٣٨٦)؛ از اين رو بايد در نظر داشت که بيوتي اينفلوئنسرهاي مرد نه تنها رفتاري از خود به نمايش مي گذارند که با عرف جامعه در حوزه زيبايي مردان متاميز است ، بلکه به واسطه اثرگذاري بر فالوئرها، در مسير تغيير انتظار جامعه از بدن مردانه و زيبايي مردان قدم برمي دارند.
تغيير در ذات رسانه هاي اجتماعي آنلاين قرار دارد و اين رسانه ها همواره ابزاري براي تغيير برشمرده شده اند، لذا به نظر مي رسد در لواي همين تغييرات خرده فرهنگ زيبايي پسران نيز تغييرات مهم تري در حوزه ارزش هاي جامعه بويژه در نسل هاي جديدتر در حال جريان است که بي خبري از آن مي تواند آثار ناگواري براي سياستگذاران و آينده جامعه در پي داشته باشد.
تحقيق حاضر در پي پاسخگويي به همين سؤال هاست تا دريابد بيوتي اينفلوئنسرها چه ويژگي هايي دارند و چه سبکي از زندگي را در فضاي اينستاگرامي بر مي سازند؟ ادبيات تجربي اکبرزاده جهرمي و تقي آبادي (١٣٩٧) در مقاله اي با عنوان «ستاره هاي خرد ايراني در قاب سلفي: مطالعه نشانه شناختي شهرت خرد در اينستاگرام » بيان مي کنند که تغيير در فرهنگ شهرت را مي توان با ديگر تغييرات کلان فرهنگي همچون افزايش فردگرايي، تعميق عرفي گرايي و تضعيف بعضي از شاخص هاي دينداري در جامعه ايران همبسته دانست .
Social Media & Society, https:/doi.