Abstract:
اسلوب عربی نظریه شنقیطی است که به عنوان جایگزین مجاز در قرآن مطرح شده است. اسلوب در لغت به معنای راه و روش و در اصطلاح راههایی است که عرب زبانان در قالب آن، مقاصد خود را بیان میکنند. شنقیطی دو خصوصیت حقیقی بودن و عدم نفی را در تعریف اسلوب عربی، بدون دلیل لحاظ کرده است. او این اصطلاح را از علمای بلاغت گرفته و در مقابل مجاز به کار برده است. وی اسلوب را به دو قسمِ بدون قرینه و نیازمند قرینه تقسیم کرده و استعمال عربی، ادعای نفی کنندگان مجاز و حقیقت عرفیه را به عنوان دلیل بر آن گرفته است. ادعای شنقیطی در مورد اسلوب، دارای نقدهای مختلفی است. عدم تعریف و بیان معیار برای تشخیص اسلوب و عدم دلیل، همچنین مصادره به مطلوب و نزاع لفظی از جمله اشکالات است. این نظریه در زمینه تفسیر قرآن، نمیتواند تفسیر جامعی از همه آیات ارائه دهد و با بلاغت قرآن منافات دارد همچنین تبیین آیات الهی را در پایینترین سطح معنا قرار میدهد.
The Arabic style is a Shanqiti theory that has been proposed as a permissible alternative in the Qur'an. Style literally means way and method and in the term the ways in which Arabic speakers express their intentions. Shanghiti has considered the two characteristics of truth and non-negation in the definition of the Arabic style, without reason. He borrowed the term from rhetoricians and used it against the law. He has divided the style into two types, asymmetrical and in need of symmetrical, and has used Arabic as a reason for it. But Shenghiti's claim about style has various criticisms. Lack of definition and expression of criteria for distinguishing style, as well as confiscation of desirable and verbal conflict are among the drawbacks. The requirement of style is spiritual and verbal sharing, which is opposed by the principle of non-sharing. This theory has not been considered by the commentators and also in the field of interpretation of the Qur'an, it can not provide a comprehensive interpretation of all verses.