Abstract:
در نظام فلسفی فلوطین، تنها سعادت ممکن برای انسان، یگانگی با احد با آگاهی و اشراقی معرفتشناختی است. این پژوهش بهروش توصیفی - تحلیلی، روش، اقتضائات و غایت عروج نفس و نحوۀ تحقق آن را تبیین میکند. از جمله یافتههای پژوهش این است که یگانه مسیر عروج نفس در نظر فلوطین، دیالکتیک عقلانی فرارونده از اندیشههای جزئی به ایدههای ناب است و مؤلفههایی چون هدایت، کسب فضایل اخلاقی و ادراک زیبایی به این فرآیند یاری میرسانند. در فرآیند عروج نفسانی، تحقق هر مرتبه از معرفت برای نفس، مساوق با برکشیدهشدن نفس به مرتبۀ وجودی همسطح آن مرتبۀ معرفتی است. نهایت معرفت ممکن در پایان سیر عقلانی نفس، یگانگی ضروری با عقل کل است که بهمثابۀ از قوه بهفعلآمدن بنیان ذاتی انسان تلقی میشود. یگانگی با احد، تبیینناپذیر، پیشبینیناپذیر و مشمول ارادۀ نامعطوف به غایت احد است.
In Plotinus' philosophical system, the only possible happiness for man is oneness with One with consciousness and epistemological enlightenment. This paper, using a descriptive-analytical method, studies the way, requirements, realization and the limit of Ascension of the Soul. One of the findings of the study is that the only path to the ascension of the soul in Plotinus' view is a rational dialectic that transcends from partial thoughts to pure ideas; And components such as guidance, the acquisition of moral virtues, and the perception of beauty contribute to this process. In the process of carnal ascension, the realization of each level of knowledge for the soul is equivalent to the lifting of the soul to the level of existence of that level of epistemology. The ultimate possible knowledge at the end of the rational course of the soul is the necessary unity with the whole intellect, which is considered as the power to realize the inherent foundation of man. Oneness with one is inexplicable, unpredictable, and subject to an infinite will. In Plotinus' philosophical system, the only possible happiness for man is oneness with One with consciousness and epistemological enlightenment. This paper, using a descriptive-analytical method, studies the way, requirements, realization and the limit of Ascension of the Soul. One of the findings of the study is that the only path to the ascension of the soul in Plotinus' view is a rational dialectic that transcends from partial thoughts to pure ideas; And components such as guidance, the acquisition of moral virtues, and the perception of beauty contribute to this process. In the process of carnal ascension, the realization of each level of knowledge for the soul is equivalent to the lifting of the soul to the level of existence of that level of epistemology. The ultimate possible knowledge at the end of the rational course of the soul is the necessary unity with the whole intellect, which is considered as the power to realize the inherent foundation of man. Oneness with one is inexplicable, unpredictable, and subject to an infinite will.
Machine summary:
حال باید دیـد حرکـت بـه سـوی احد در نظر فلوطین چگونه ممکن است ؟ نفس انسان به مثابـۀ اصـل وجـودی او، بـا چـه روشی به سوی احد عروج میکند؟ نفس در فرآیند عروج از چه مؤلفه هایی بهره میبـرد و زمینۀ اصلی سیر آن چیست ؟ نفس تا کجا پیش میرود و آیا یگانگی با احد که فلـوطین به مثابۀ غایت مطلوب انسان از آن یاد میکند، ممکـن اسـت ؟ در ایـن جسـتار چگـونگی عروج وجودی - معرفتی نفس و اقتضائات آن در نظر فلوطین بررسی میشود.
اصل فیضانی که فلوطین مطرح میکند وابسته به تعمّـق [٢١] اسـت ؛ یعنـی اگرچـه احد منشأ علّی موجودات است ؛ اما نه اینکه علت بودن صفت او باشد؛ بلکـه بـا تعمّـق در اینکه وجود موجودات نیازمند فیضان احد است ، نوع خاصی از علیت را میتوان با عنـوان اصل فیضان مشاهده کرد؛ بدین معنـا کـه همـۀ هسـتیهـا منشـأ خـود را از او دارنـد و میتوانند وجود خود را به عنوانِ معلول های او به او نسبت دهند: «وقتی که واحد [احـد] را علت مینامیم ، این سخن به معنی بیان صفت عرضـی او نیسـت ؛ بلکـه صـفت عرضـی خودمان را بیان میکنیم و میخواهیم بگوییم که ما چیزی از او داریم » [٨، ص١٠٨٢].
The Architecture of the intelligible Universe in the Philosoph ۀ of Plotinus: an analitical and historical Stud ۀ, New ۀork: Cambridge Universit ۀ Press.
Plotinus, the Arguments of the Philosophers, London and New ۀork: Routledge Publishing, 1st published.
Reading Neoplatonism: non-discursive Thinking in the Texts of Plotinus, Proclus and Damascius, New ۀork: Cambridge Universit ۀ Press.