Abstract:
چکیده شهنشاهنامهها مجموعهای حماسی هستند و حماسه گونهای از اشعار وصفی است که به توصیف اعمال پهلوانی و افتخارات و بزرگیهای قومی یا فردی میپردازد. شهنشاهنامۀ سلیمانی از آثار حماسی مصنوع است که بیستویکهزار بیت دارد و به تقلید از شاهنامه فردوسی در قالب مثنوی و بحر متقارب و در ذکر سفرها و فتوحات سلطان سلیمان قانونی سروده شده است. از آنجا که ادبیات را گاه در بیانی که شاید دور از اغراق نباشد معادل با توصیف دانستهاند این مقاله کوششی است در جهت بررسی توصیفهای مشخص و متمایز این منظومه(مقدار، نوع، موضوع و کارکرد توصیفات) و بسامد آنها در این منظومه مغفول. براین اساس توصیف که از موضوعات و شگردهای مهم داستان پردازی در شهنشاهنامه سلیمانی است، در مقدارهای متنوع کمترین واحد: کمتر از یک جمله و بیشترین واحد: جملهی مرکب و چند جمله و در نوع عینی و ذهنی و گاه تصویری با موضوعاتی چون وصف میدانهای نبرد و پهلوانان و آلات جنگی، وصف بهار و عناصر طبیعت، وصف زیبایی کنیزکان و جوانان، وصف سرما و... و در کارکردهای شعری (ایجاد احساس و تخیل و عاطفه) و گاه داستانی مورد بررسی قرار گرفته است. شاعر برای تصویرسازی از آرایههای اغراق، استعاره، تشبیه، کنایه و تشخیص استفاده نموده است.
Abstract Shahanshah Nameh is a work of epics which, in turn, is a literary genre mainly composed of poems describing actions taken by heroes and their honors, and ethnic and individual heroic actions. Soleimani Shahanshah Nameh is one of the composed epic works of art that contains twenty-one thousand verses and has been written in imitation of Ferdowsi Shahnameh in the form of Masnavi and the Convergent Prosodic Meter. It was composed to provide a rich description of the travels and conquests of Sultan Soleiman Qanuni. Since literature is sometimes equated exaggeratedly with description, this article is an attempt to examine the specific and distinct descriptions contained in this poetic work (frequency, type, themes, and functions of descriptions) and their frequency in this poetic work that has received little attention. Our findings indicate that description is one of the important tools and techniques of storytelling in this poetic work. The minimum unit used for description is a clause or phrase and the maximum unit is a compound sentence describing objective and subjective expressions and sometimes images illustrating battlefields, heroes, warfare, seasons such as spring, natural elements, the beauty of maidens and young people, winter, etc. in the form of poetic and sometimes fictional functions (creating emotions, fantasies, and feelings) and stories. The poet has used figures of speech for illustration including hyperbole, metaphor, simile, irony, and personification.
Machine summary:
com ISSN: 2476-4183 / Descriptions in Soleimani Shahanshah Nameh by Fathollah Aref 1 Nasrin Eskandari Ph. D.
در شعر فارسي شاعر علاوه بر اينکه به مضمون شعر توجه داشته ، صورت را نيز از ياد نبرده و با آرايش کلام و خلاقيت در توصيف صـحنه هـاي شـعر، تـابلويي زيبـا از واژه هـا و کلمات به تصوير کشيده است تا قبل از اين کـه خواننـده بـه درون مايـه شـعر دسـت يابـد، مسحور چيدمان واژه ها در کنار هم گردد.
روش پژوهش اين پژوهش ، مانند بيشتر پژوهش هاي حوزٔە علوم انساني و ادبيـات فارسـي، بـه روش اسنادي و کتابخانه اي و براساس تنها نسخه اي که از آن در دست بـود، انجـام شـده اسـت و پس از استخراج نمونـه هـا و شـواهد مثـال از مـتن ، بـر اسـاس کتـاب هـاي مرجـع در حـوزٔە توصيف ، بررسي و تحليل شده است .
وصف مجلس موسيقي و طرب نوع توصيف ، ذهني اسـت و شـاعر بـا اسـتفاده از آرايـه هـاي بيـاني تشـبيه ، اسـتعاره و تشخيص دست به خلق تصوير و توصيف زده اسـت ؛ موضـوع توصـيف ، توصـيف مجلـس موسيقي و کيفيات آلات موسيقي و نواهاي ساز است ؛ توصيف از نظر کميت : يک جمله و بيش از يک جمله است ؛ کارکرد توصيف هم شعري اسـت و آفـرينش تصـوير.
تعريف شب و آتش بازي نوع وصف ، ذهني است و شاعر براي توصيف شب و آتش بازي و افروختن مشـعل از آرايه هاي تشبيه ، استعاره ، مجاز و تشخيص استفاده کرده اسـت .
. کـارکرد وصف ، در اين قسمت شعري است و شاعر تنها به توصيف هدايا و پيشـکش هـا بـا تکيـه بـر آرايه هاي ادبي اغراق و تشبيه و کنايه (که از سنگ و آهن برآرند لعـل ) پرداختـه اسـت .