Abstract:
هدف از این تحقیق نقد اجتماعی در مصیبت نامه عطار بود. بررسی میزان آسیبهای اجتماعی و تاریخی قرن ششم وهفتم و نقد اوضاع اجتماعی آن عصر در مهمترین اثر عطّار «مصیبت نامه» میباشد. فریدالدّین محمّد بن ابراهیم نیشابوری، عارف و منتقد برتر جامعه ایرانی با گذشت هفت قرن، هنوز هم مورد توجّه اهل ادب است. آسیبهای اجتماعی، بینظمیها، اختلالها و انحراف ها موضوعی است که در همه زمانها، افراد جامعه، با آنها درگیر بودهاند، این مسائل از دید عطّار هم پنهان نمانده و در مثنوی مصیبت نامه به آن پرداخته است. عطّار برای بیان ناهنجاریهای اجتماعی، با طنز که دیدگاهی اجتماعی و انتقادی است. مردم را از پیامدهای آن آگاه ساخته است. وی با طرح ارزش های حاکم برجامعه، برای حفظ فرهنگ و هویت ملّی ایران تلاش می کرد و خود را از مردم عادی جامعه میدانست و با زبان قشرهای مختلف جامعه، در قالب حکایات سخن گفته است. مطالعه ی آثار عطّار از این زاویه ودیدگاه، به حرکت و پویایی جامعه از لحاظ همدردی وآگاه سازی مردم کمک میکند.
The purpose of this paper is to survey social criticism in Attar's Musibat Nama and to evaluate historical and social damages in the sixth and seventh centuries and social criticism of that period in Attar's major book, Musibat Nama. Farid ad din Mohammad ebne Ebrahim Nishapuri, top Iranian mystic and critic, is still considered by literary scholars after seven centuries. People of all time involved social issues such as damages, disorders, disturbances and depravities. These issues have not been hidden from Attar's view and he has addressed them in Musibat Nama. Attar has used satire which is a social and critical view to express social abnormalities and to aware people of its consequences. He was trying to preserve the culture and national identity of Iran by expressing dominant values of society. He knew himself from the ordinary people and was speaking in the form of anecdotes which is understandable to various classes of society. Study of Attar's work from this view helps dynamics of society in terms of sympathy and awareness of people.