Abstract:
قانون مجازات اسلامی " بعد از آخرین اصلاحیهء در مورخه ۱۳۹۲/۲/۱۱ به تایید شورای نگهبان رسید و به عنوان
(قانون جدید مجازات اسلامی) » جهت اعمال و اجرا در اختیار محاکم قضایی قرار گرفت » یکی از موارد قانون فوق»
کیفر"رجم" است که در قانون سابق » مجازات زنای مرد محصّن و زن محصتنه » تعیین شده و هیچگونه قیدیاشرطی
برای آن ذکر نشده بود ولی درآخرین اصلاحیه به صورت زیر به تصویب رسیده است : ( حد زنا برای زانی محصن و
زانیه محصنه رجم است. درصورت عدم امکان اجرای رجم با پیشنهاد دادگاه صادرکننده حکم قطعی و موافقت رئیس
قوه قضائیه چنانچه جرم با بینه ثابت شده باشد » موجب اعدام زانی محصن و زانیه محصنه است و در غیر اینصورت
موجب صد ضربه شلاق برای هر یک میباشد).عمده ترین تغییری که در این اصلاحیه به چشم می خورد » اضافه نمودن
قید" عدم امکان اجرای رجم " است کهدر این صورت» رجم با سه شرط مذکور در متن» تبدیل به اعدام می شود ولی
این قید علاوه براینکه از حیث محتوی و مفاد» صراحت و شفافیت ندارد چون ملاک عدم امکان مشخص نشده است.
مبنای فقهی معتنا به نیز ندارد . در نتیجه اصلاحیه فوق به جای شبهه زدائی از قانون رجم » شبهه زایی نیز نموده است
. در این تحقیق با هدف نقد مصوبه ی مذکور ادله فقهی رجم » بررسی وتحلیل می گردد و اثبات می شود که کیفر
رجم » به حسب وجود مقتضی و فقدان مانعء قید "عدم امکان" را به عنوان حکم اولی برنمی تابد و حکم ثانوی یا
حکومتی بودن اگرچه قابل توجیه است ولی از عبارات مصوبه جدید استفاده نمی گردد.
Machine summary:
109 ٣- منشأ قید «امکان و عدم امکان » چیست سوال صلی تحقیق حاضر این است که تقیید اطلاق رجم با قید "امکان " در آخرین اصلاحیه قانون مجازات اسلامی، بر چه اساسی است ،توجیه فقهی دارد یا نه ؟ واین تقیید از جهت مقتضی رجم است یا از جهت فقدان مانع آن ؟ پاسخ به این سوال با تحلیل مبانی رجم روشنخواهد شد ٤- مبانی رجم عمده ترین دلیل رجم سّنت است چون همانطوریکه قبلا بیان شد به اتفاق فقهاء شیعه و به عقیده اکثر اهل سنت ، رجم به عنوان کیفر زنا ،در قرآن نیامده است و روایات رجم هم در منابع روائی اهل سنت ذکر شده وهم در منابع تشیع و در دلالت بر اصل رجم ، مستفیض بلکه متواتر(شوکانی،١٤١٤ق ، ج ٤ص ٦) معنوی هستند اگرچه در بیان شرایط آن هماهنگ نیستند ولذا این روایات ، نیازی به بررسی سندی ندارند .
فی سنۀ رسول الله صلی الله علیه و سلم "اگر زنا کنندگان محصن باشند طبق سنت پیامبر رجم می شوند (ابن حزم اندلسی،ج ١١ ص ٢٣٠) (سیوطی:بی تا ،ج ٢ ص ١٣٠) ٨- جمع بندی اقوال فریقین فقهاء اسلام از متقدمین و متأخرین مگر شاذی از آنان که قائل به نسخ رجم شده اند ٢، در ثبوت رجم بر محصَن و محصنه ، اتفاق نظر و اجماع دارند ولی در اینکه این افراد علاوه بر رجم ، جَلد نیز دارند یا نه ؟ سه نظر وجود دارد و منشأ این اختلاف ، تفاوت لسان ادَله (روایات ) می باشد: الف :محصَنین تنها رجم دارند اعم از اینکه پیر باشند یا جوان .