Abstract:
پژوهش اضر با هدف اثربخشی معنوبت درمانی با تاکید پرآموژهها دین میین اسلوم برارتقاء
خودکارامدی دردانشحویان انجام شد. حامعه پژوهش حاضر شامل کلیه دانشجویان دانشگاه پیام ور
واحد دیواندره در سال تحصیلی ۹۳-۹۳ میباشد. در این پژوهش ۳۰ دانشجو با نمونهگیری تصادفی
در دسترس بعنوان حجم نمونه تحقیق انتخاب شدند. نمونه آماری گروه آزمایش ۵ نفر از دانشجویانی
که در جلسات معئویت درمانی به صورت داوطلب شرکت کردهاند را شامل میباشد. نمونه آماری
گروه کنترل ۱۵ از دانشجویان که در جلسات معنویت درمانی شرکت نکردند (از بین دانشجویان
دانشگاه بصورت تصادفی در دسترس انتخاب شدند) را شامل میباشد. روشی پژوهش از نوع نیمه
آزمایشی با دو گروه آزمایش و کنترل میباشد. گروه آزمایش تحت ٩ حلسه دو ساعته معنویت
درمانی قرار گرفتند اما گروه کنترل تحت هیچگونه آموزشی قرار نگرفتند. جهت جمع آوری اطلاعات
از مقیاس خود کارآمدی استفاده شد و برای تحلیل آماری دادهها از تحلیل کوواریانس استفاده شد.
یافتهها نشان داد که معنویت درمانی با تاکید بر آموزههای دین مبین اسلام به طور معنی داری در ارتقا
میزان خودکارآمدی در دانشجویان موثر است.
Harmful research with the aim of the effectiveness of spiritual therapy with emphasis on high-profile religions in promoting religion
Self-efficacy was assessed in students. The present study population includes all students of Payamevar University
Divandere unit is in the 93-93 academic year. In this study, 30 students were randomly selected
Available were selected as the sample size of the study. Statistical sample of the experimental group of 5 students
Includes those who have volunteered for disability therapy sessions. Statistical sample
Control group of 15 students who did not attend spiritual therapy sessions (among students
Includes randomly selected universities). Semi-research method
It is an experiment with two experimental and control groups. Experimental group under 2 hours of spirituality
Were treated but the control group did not receive any training. To collect information
Self-efficacy scale was used and analysis of covariance was used for statistical analysis of data.
Findings showed that spiritual therapy with emphasis on the teachings of Islam significantly promotes
Self-efficacy is effective in students.