Abstract:
مقدمه:کودکان مبتلا به اختلال لکنت در توجه و گفتار دچار اختلال هستند. بنابراین، هدف از تحقیق حاضر، بررسی اثر یک دوره تمرینات پینگپنگ بر توجه و شدت لکنت کودکان مبتلا به اختلال لکنت رشدی بود. روش کار: در این پژوهش مورد منفرد، سه کودک مبتلا به اختلال لکنت با دامنه ی سنی 6 تا 7 سال به صورت هدفمند انتخاب شدند. آزمودنی ها در 24 جلسه تمرینات پینگ پنگ شرکت کردند. توجه انتخابی و شدت لکنت به ترتیب توسط آزمون استروپ و مقیاس ارزیابی شدت لکنت ارزیابی شدند. یافته ها: پس از تحلیل داده ها، نمودارها نشان داد که تمرینات پینگ پنگ بر توجه انتخابی و شدت لکنت کودکان اثربخش بود. نتیجه گیری: بنابراین به نظر می رسد بتوان از تمرینات پینگ پنگ به عنوان یک روش تمرینی بدنی و ذهنی برای بهبود توجه و شدت لکنت در کودکان مبتلا به اختلال لکنت رشدی استفاده نمود.
Introduction: Children who stutter exhibit significant deficits in attention and speech. Therefore, the purpose of the present study was to investigate the effect of table tennis exercises on attention and severity of stuttering in children with developmental stuttering disorder. Methods: A single-case experimental study was conducted on a number of 3 children (2 boys and 1 girl, aged between 6 and 7) with stuttering. The participants were selected through purposive sampling. The participants received 24 sessions of table tennis exercises. Stuttering Rating, and Stroop Test were used to measure the severity of stuttering, and selective attention, respectively. Results: After analyzing the data, the charts showed that table tennis exercises had an effect on selection attention, and severity of stuttering in children with developmental stuttering disorder. Conclusion: Therefore, it seems that table tennis exercises as a physical and mental training can be an appropriate intervention method to help improving attention and decreasing severity of stuttering in children who stutter.