Abstract:
زمینه: مباحث اخلاقی بازاریابی عصبی از دو منظر موردبحث هستند: نخست تاثیری که اخلاق بر پایههای حسی، عاطفی و هیجانی ناشی از بازاریابی عصبی بر رفتار مصرفکننده دارد. دوم چالشهایی که در بکارگیری بازاریابی عصبی و ضرورت تدوین استانداردهای اخلاقی آن وجود دارد. هدف پژوهش ارائهی مدل ابعاد اخلاقی بازاریابی عصبی در جذب مشتریان بالفعل در صنایع قارچ بوده است.
روش: رویکرد این پژوهش آمیخته است: در بخش کمی، روش توصیفی-پیمایشی و نمونه آماری 9 نفر از خبرگان بازاریابی و صنعت قارچ با نمونهگیری هدفمند بود، دادهها توسط پرسشنامه جمع آوری شد. سپس با روش مدلسازی ریاضی در اکسل تجزیه و تحلیل شد. در بخش کیفی با همان نمونه آماری قبلی، با مصاحبه نیم ساختاریافته و پرسشنامه خبرگان دادهها جمع اوری و با روش F. ANP و دیمتل فازی در سوپردیویژن تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: ابعاد اخلاقی نورومارکتینگ شامل بعد شخصیتی (تداعی خاطرات، تائید جمع، اندازه/تنوع محصول)، بعد اعتماد (قیمت منصفانه، کیفیت مورد انتظار، اجرای تعهدات) و بعد فیزیولوژیک (تحریک حواس) شناسایی شد. بعد فیزیولوژیک محصول (وزن 346/0) مهمترین بعد اخلاقی و محرکهای بینایی-شنوایی (وزن07/0) مهمترین زیر معیار اخلاقی در جذب مشتری بالفعل است.
نتیجهگیری: توجه صنعت قارچ به بعد فیزیولوژیک محصول سبب ایجاد رضایت بیشتر در مشتری میشود که نشاندهنده رعایت حقوق مصرفکننده است. فعالیتهای بازاریابی بر مبنای ابعاد اخلاقی، اعتماد عمومی نسبت به گسترش کاربرد فنّاوریهای پزشکی در صنایع را بیشتر خواهد کرد و با شناخت سریعتر نیازهای مشتری و اطمینان بخشی در حفظ سلامت شخصی /اجتماعی/ زیستمحیطی، مورد احترام قرار خواهد گرفت.
Background: Neuromarketing ethical issues are debatable from two perspectives: First, the effect that ethics has on consumer behavior through sensory, emotional, and emotional foundations of neuromarketing. Second, there are challenges in using neuromarketing and the need to codify ethical standards. The purpose of this study was to present a model of ethical dimensions of neuromarketing to attract actual customers in mushroom industries.
Method: This research done with mixed approach. Quantitative part: methodology was descriptive-survey. Statistical population consisted of 9 experts of marketing and mushroom industry that selected by targeted sampling. Data were collected by questionnaire and analyzed by mathematical modeling in Excel. Qualitative part: the data collected from previous sample by semi-structured interview and expert questionnaire. Data were analyzed by F.ANP and F. DEMATEL by super division.
Results: Neuromarketing ethical dimensions include: personality (memory association, aggregation endorsement, product size / variety), trust (stimulation of smell - taste, visual-auditory) and social dimension (fair price, expected quality, adherence to commitment). The physiological dimension of the product (w: 0/346) and visual-auditory stimuli (w: 0/07) were the most important of neuromarketing to attract actual customer.
Conclusion: Attention of the mushroom industry to physiological dimension causes a sense of greater satisfaction of customer, which indicates the observance of consumer rights. Expanding the application of medical technological technologies in the industries, if the marketing activities are based on ethical dimensions, so by faster recognition of customer needs and reassurance in maintaining personal / social / environmental health, the reception of these research will be respected.