Abstract:
آزادی یک از بزرگترین نعمتهای الهی است که به انسان هدیه داده شده است. ولی متاسـفانه در جهـان امـروز آن را، چه در دنیای غرب تحت تاثیر اندیشه های اومانیستی، و چه در ممالک شرقی و حتی اسلامی بعضا، بد معنا کرده انـد چنانچه برخـی آزادی را محـدود بـه آزادیهای سیاسی معنا کرده اند، در حالی که اساس و بنیان آزادیهـای سیاسـی و اجتمـاعی، آزادی فکـر و اندیشـه است. تا آزادی فکری تحقق نیابد سایر آزادیها نیز محقق نمیشود. از آنجا که مفهوم آزادی سیاسی دربرگیرنده سه مولفه فاعل، مانع وهدف است، تلاش میشود با مراجعه به قرآن کریم مولفههای سه گانه مذکور مورد شناسایی قرارمی گیرد. سوال ما در این پژوهش رابطه بین آزادی سیاسی وحکومت درقران است؟و سپس به هدف غایی آزادی سیاسی می پردازد و بهموانع تحقق آزادی سیاسی پرداخته است . در نهایت آنچه به عنوان نتیجه به آن پرداخته شده است حاکی از آن است که آزادی درکلام قرآن، همانند حق حیات بوده است
Khadijeh Sadat Rastegar Ramsheh [1] Abstract: Freedom is one of the greatest divine blessings given to man. But unfortunately in today's world it has been misinterpreted, both in the Western world under the influence of humanist ideas, and in Eastern and even Islamic countries in some cases, as some have limited freedom to political freedoms, while the basis of political and social freedoms are freedoms of thought. Other freedoms will not be realized until intellectual freedom is realized. Since the concept of political freedom includes the three components of the actor, the obstacle and the goal, an attempt is made to identify these three components by referring to the Holy Quran. Our question in this research is: what is the relationship between political freedom and government in the Qur'an? Our research deals with the ultimate goal of political freedom and the obstacles to the realization of political freedom. In conclusion, it suggests that freedom in the words of the Qur'an is like the right to life [1]- MA in Political Science, Islamic Azad University, Central Tehran Branch, Tehran, Iran, bteymouri@yahoo.com
Machine summary:
(سوره انفال، آیه 39) لذا علامه طباطبایی در تحلیلی در این باره اینگونه بیان میدارد که نتیجه توجه قرآن به آزادی فطری انسانها، بازگشت جنگ ابتدایی به جنگ دفاعی است، چرا که، هدف جنگ و جهاد ابتدایی، تحمیل دین و عقیده بر مردم نیست، بلکه ستیزی بر ضدسران بیمنطق کشورهای بیدین و فتنهگری و تبلیغ فریبنده و بیاساس آنها و در اصل، موافق با آزادی عقیده و بسترسازی برای آن است».
آزادی به معنای مصون ماندن از اراده مستبدانه دیگری فرهنگ علوم سیاسی و امکان انتخاب عقیده، دین، اظهار نظر، حق انتخاب نظام اجتماعی دلخواه، آزادی انتخاب ملیت و مسکن مهمترین خواسته بشر است؛ چرا که انسان میخواهد در یک فضای مناسب و بستر طبیعی، خود واقعی خویش را فعلیت بخشد و بدون هیچگونه اجبار و اکراهی میان بد و خوب و حق و باطل، یکی را برگزیند یا دست کم اختیار عمل یا ترک عملی را داشته باشد.
(سوره شوری، آیه 38) قرآن کریم، حق دخالت در نظام سیاسی و برخورداری از حق انتخاب را به رسمیت میشناسد و از هرگونه استبداد نهی میکند و لزوم دخالت مردم در تعیین و سرنوشت امور خویش، را یادآور و آزادی سیاسی آنان را به رسمیت شناخته و تأمین کرده است، و شاورهم فی الامر و نیز سورهها و آیات (سورههای فتح10، و توبه6 و 85 و...
(سوره آل عمران، آیه 20) لذا اسلام به آزادی عقیده ارزش داده و برای آزادی سیاسی و حق انتخاب کردن و رای دادن آزاد اهمیت والایی قائل شده است.