Abstract:
هدف: هدف از اجرای این پژوهش، بررسی اثربخشی آموزش شیوههای فرزند پروری مبتنی بر فرهنگ اسلامی برگرفته از آموزههای امام سجاد (ع) در زوجین دارای فرزند شهر ملاثانی است.
مواد و روش ها: روش پژوهش، آزمایشی با طرح پیشآزمون -پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل هست. جامعه آماری پژوهش، شامل همه زوجین دارای فرزند شهر ملاثانی هستند که تعداد آنها 3000 زوج است که تعداد 60 زوج به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. بهمنظور سنجش شیوههای فرزند پروری از پرسشنامه شیوههای فرزند پروری بامریند (1991) استفاده شده است. زوجین به تصادف به دو گروه 30تایی کنترل و آزمایش تقسیم شدهاند. گروههای آزمایش، طی دوازده جلسه دو ساعته تحت آموزش شیوههای فرزندپروری برگرفته از آموزههای امام سجاد (ع) قرار گرفتند، در حالیکه گروههای کنترل هیچ آموزشی دریافت نکردند.
یافتهها: یافتههای پژوهش با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد که بسته آموزشی شیوههای فرزندپروری تدوین شده بر اساس آموزههای امام سجاد (ع) بر فرزندپروری زوجین تأثیرگذار بوده و تفاوت میانگین نمرات دو گروه آزمایش و کنترل هم در مرحله پسآزمون و هم در مرحله پیگیری از لحاظ آماری معنیدار شده است.
نتیجهگیری: با توجه به سودمندی آموزش شیوههای فرزندپروی برگرفته از فرهنگ اسلامی، از این بسته آموزشی تدوین شده میتوان بهعنوان یک روش کارآمد در بهبود کیفیت فرزندپروری استفاده نمود.
Purpose: The purpose of this study was to investigate the effectiveness of teaching parenting methods based on Islamic culture derived from the teachings of Imam Sajjad (AS) in couples with children in the city of Malasani.
Materials and Methods: The research method is experimental with pre-test-post-test design and follow-up with the control group. The statistical population of the study includes all couples with children in Malasani, the number of which is 3000 couples, of which 60 couples were selected by random sampling. In order to assess parenting styles, the Bamrind (1991) parenting style questionnaire was used. Couples were randomly divided into two groups of 30 control and experimental. The experimental groups were trained in parenting techniques based on the teachings of Imam Sajjad (AS) during twelve two-hour sessions, while the control groups did not receive any training.
Findings: The findings of the study using multivariate analysis of covariance showed that the educational package of parenting methods developed based on the teachings of Imam Sajjad (AS) has an effect on couples parenting and the difference between the mean scores of experimental and control groups in both post-test and post-test. In the follow-up stage, it has become statistically significant.
Conclusion: Considering the usefulness of teaching parenting methods derived from Islamic culture, this educational package can be used as an effective method to improve the quality of parenting.