Abstract:
شیوه تربیتی امام علی بن موسی الرضا (ع) یکی از ابعاد سبک زندگی آن حضرت است. این پژوهش در صدد است با روش توصیفی تحلیلی، سبک تربیتی اختصاصی امام رضا (ع) را در تربیت اخلاقی افراد جامعه بررسی کند و به این سؤال اساسی پاسخ دهد که سبک و سیرۀ امام رضا (ع) در تربیت اخلاقی افراد جامعه چگونه بوده و از چه روشهایی در تربیت اخلاقی افراد جامعه استفاده کرده است؟ از نظر نگارنده، آموزش باورها و جهانبینی، رویارویی با فرقههای انحرافی و نهضت ترجمه، آشنا کردن متربیان با آموزههای اخلاقی، ایجاد فضای مساعد تربیتی در جامعه از مهمترین روشهای تربیتی شناختی امام رضاg در تربیت اخلاقی افراد جامعه است. پذیرش ولایتعهدی، سفر به مراکز علمی، مناظرهها، موعظه، تشویق و تنبیه، امر به معروف و نهی از منکر، مراقبت و نظارت و پرهیز از معاشرت متربیان با صاحب رذایل اخلاقی از مهمترین روشهای رفتاری امام رضا (ع) در تربیت اخلاقی افراد جامعه است.
The educational method of Imam Ali ibn Musa al-Rida (as) is one of the dimensions of his lifestyle. This research seeks to study the specific educational style of Imam Rida (as) in the moral education of members of society with a descriptive-analytical method, and to answer the basic question of what was the style and character of Imam Rida (as) in the moral education of members of society and what methods did he use in the moral education of members of society? According to the author, teaching beliefs and worldview, confronting deviant sects and translation movement, acquainting educators with moral teachings, creating a favorable educational environment in society is one of the most important cognitive educational methods of Imam Rida (as) in moral education of society. Acceptance of guardianship, travel to scientific centers, debates, sermons, encouragement and punishment, enjoining the good and forbidding the evil, care and supervision, and forbidding the association of educators with the owner of moral vices is one of the most important methods of behavior of Imam Rida (as) in the moral education of society.
Machine summary:
ايـن پژوهــش در صــدد اســت بــا روش توصيفــي تحليلــي ، ســبک تربيتــي اختصاصــي امــام رضــا را در تربيـت اخلاقـي افـراد جامعـه بررسـي کنـد و بـه ايـن سـؤال اساسـي پاسـخ دهـد کـه سـبک و سـيرٔە امـام رضـا در تربيـت اخلاقـي افـراد جامعـه چگونـه بـوده و از چـه روش هايـي در تربيـت اخلاقـي افـراد جامعــه اســتفاده کــرده اســت ؟ از نظــر نگارنــده ، آمــوزش باورهــا و جهان بينــي ، رويارويــي بــا فرقه هــاي انحرافـي و نهضـت ترجمـه ، آشـنا کـردن متربيـان بـا آموزه هـاي اخلاقـي ، ايجـاد فضـاي مسـاعد تربيتـي در جامعــه از مهم تريــن روش هــاي تربيتــي شــناختي امــام رضــا در تربيــت اخلاقــي افــراد جامعــه اســت .
امــام رضــا بــا توجــه بــه مقتضيــات زمــان افــزون بــر روش هــاي عــام تربيتــي کــه ســاير پيشـوايان و مربيـان در تربيـت اخلاقـي افـراد جامعه اسـتفاده ميکننـد، روش هايي را در سـبک و سـيرٔە تربيتـي خـود اسـتفاده کـرد کـه مي تـوان ايـن روش هـا را بـه روش هـاي شـناختي و رفتاري تقســيم بندي کــرد.
۳. روش هاي شناختي امام رضا در تربيت اخلاقي افراد جامعه منظــور از روش هــاي شــناختي ، روش هايــي اســت کــه امــام مي خواهــد آگاهي هــا و اطلاعـات لازم بـراي مسـائل اخلاقـي بـه متربيـان بدهـد تـا آنـان بـا آگاهـي و شـناخت بيشـتري رذايـل اخلاقـي را تـرک و بـه فضايـل اخلااقـي گرايـش پيـدا کننـد.
امـام رضـا بـا اسـتفاده از ايـن روش هـا توانسـت بـه تربيــت اخلاقــي متربيــان بپــردازد کــه مهم تريــن آن هــا عبــارت اســت از: ٤-۱.
تهران : مؤسسه انتشارات و چاپ نشر کتاب .