Abstract:
ظرفیت و توانایی سازمان برای انجام کارتیمی یکی از پیشنیازهای کارتیمی مؤثر و توسعه سازمانهای تیمبنیان است. بهطور سنّتی، اغلب صاحبنظران و اندیشمندان حوزههای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و مدیریتیکشور بر این باور ند که ایرانیان توفیق چندانی در بهانجام رساندن کارهای جمعی و تیمی ندارند. این مقاله چالش کارتیمی در ایران را در سطح تحلیل سازمان و از طریق سنجش و ارزیابی سازۀ ظرفیت سازمانی برای کارتیمی مورد توجه قرار داده است. برای سنجش ظرفیت سازمانی کارتیمی از مدل تحلیلی سهشاخگی(شامل ابعاد رفتاری، ساختاری و زمینهای) بهرهگرفته شده است. برای این منظور در قالب پیمایشی مقطعی، با استفاده از روش نمونهگیری طبقهایتصادفی تعداد 73 سازمان و شرکت دولتی در سه حوزۀ سازمانهای اجرایی، بیمارستانی و نظامی مورد مطالعه قرارگرفت. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامهای با 64 گویه استفاده شده است که قابلیّت اعتماد آن از طریق ضریبآلفای کرونباخ و فن پیشآزمون و پسآزمون و روایی آن از طریق روایی محتوایی و روایی سازه مبتنی بر تحلیلعاملی تأییدی مورد ارزیابی و تأیید قرار گرفت. برای تجزیهوتحلیل دادهها نیز از آزمون t تکنمونهای و تحلیل واریانس تکعامله استفاده شد. یافتههای این پژوهش حکایت از آن دارد که بهطورکلّی، ظرفیت سازمانی برای کارتیمی در نمونۀ موردمطالعه از سازمانهای دولتیکشور، کمتر از حد متوسط است. همچنین وضعیت ابعاد سهگانۀ موردسنجش در طیف 5 درجهای لیکرت در بعد رفتاری با میانگین و انحرافمعیار(64/2، 31/0)، بعد ساختاری(71/2، 25/0) و بعدزمینهای(82/2، 38/0) گزارش شده است.
Capacity and ability of the organization for teamwork is one of the prerequisites of the effective teamwork and development of team-based organizations. Traditionally, most experts and scholars in social, political, economic, cultural and managerial fields of the country emphasize that Iranians have not been successful in doing collective and team works. In this article, teamwork challenge in Iran is studied at the organizational level via measuring and evaluating organizational capacity for teamwork. This study applies the analytic model of three ramifications (i.e. behavioral, structural and contextual dimensions) to measure organizational capacity for teamwork. For this purpose in a cross-sectional survey by using a stratified random sampling method, a sample of 73 public organizations/companies from three different sectors in administrative, military and hospital fields were studied. A questionnaire with 64 items was applied for data gathering. The reliability is evaluated via Cronbach's alpha coefficient and pre-test post-test method. Validity of questionnaire is also confirmed through the content validity and construct validity using Confirmatory factor analysis (CFA). One sample t-test and one-way Analysis of Variance (ANOVA) were used to analyze the data. The findings of this study indicate that generally, organizational capacity for teamwork in the studied sample of public organizations is lower than the average. Also, the mean and standard deviation of three ramifications which are measured in a five point Likert scale are as follows: behavioral dimension (2.64, 0.31), structural dimension (2.71, 0.25) and contextual dimension (2.82, 0.38).
Machine summary:
شاخص هاي توصيفي ابعاد و متغيرهاي پژوهش در بخش دولتي ايران انحراف - بعد ميانگين انحمرعيااف ر - متغير ميانگين معيار نظام جبران خدمات 2/23 0/42 نظام ارزيابي عملکرد 2/45 0/31 رفتاري ٢/٦٤ ٠/٣١ نظام آموزشي 3/00 0/52 سبک رهبري 2/82 0/45 نظام گزينش / استخدام 2/57 0/48 ساختار سازماني 2/36 0/33 ساختاري ٢/٧١ ٠/٢٥ نظام طراحي کار 3/13 0/29 فرهنگ سازماني 2/85 0/49 زمينه اي ٢/٨٢ ٠/٣٨ ظرفيت دانشي 2/81 0/42 فضاي موجود کارتيمي 2/85 0/31 74 ١.
شاخص هاي توصيفي ابعاد و متغيرهاي پژوهش در سازمان هاي نظامي ايران بعد ميانگين انمحعرياارف متغير ميانگين معيار انحراف نظام جبران خدمات 2/22 0/42 نظام ارزيابي عملکرد 2/46 0/29 رفتاري ٢/٥٨ ٠/٣٠ نظام آموزشي 2/88 0/52 سبک رهبري 2/74 0/43 نظام گزينش / استخدام 2/49 0/49 ساختار سازماني 2/05 0/30 ساختاري ٢/٥٣ ٠/١٩ نظام طراحي کار 3/10 0/24 فرهنگ سازماني 2/81 0/56 زمينه اي ٢/٦٨ ٠/٣٩ ظرفيت دانشي 2/66 0/40 فضاي موجود کارتيمي 2/67 0/33 ٢.
شاخص هاي توصيفي ابعاد و متغيرهاي پژوهش در واحدهاي بيمارستاني ايران بعد ميانگين انحمرعيااف ر - متغير ميانگين معيار انحراف - نظام جبران خدمات 2/46 0/32 نظام ارزيابي عملکرد 2/63 0/26 رفتاري ٢/٨٦ 0/30 نظام آموزشي 3/30 0/50 سبک رهبري 3/01 0/50 نظام گزينش / استخدام 2/75 0/51 ساختار سازماني 2/62 0/11 ساختاري ٢/٨٧ 0/07 نظام طراحي کار 3/16 0/22 فرهنگ سازماني 3/05 0/22 زمينه اي ٣/١١ 0/22 ظرفيت دانشي 3/13 0/30 فضاي موجود کارتيمي 3/09 0/12 75 ٣.