Abstract:
هدف مسائل مکانیابی هاب، برقراری جریان در شبکههای توزیع به بهترین شکل ممکن است. در بیشتر این مسائل، فرض شده است که جریان بین گرهها حداکثر از دو هاب عبور میکند، در حالیکه در دنیای واقعی محمولهها ممکن است در طول مسیر خود از تعداد هابهای بیشتری بگذرند که در این حالت استفاده از مدلهای مکانیابی هاب سلسهمراتبی ضروری به نظر میرسد. از طرف دیگر یکی از مسائل مهم در شبکههای حملونقل، تحویل به موقع کالا و افزایش سطح خدمتدهی است. بدین منظور طراحی شبکههای چندوجهی که در آنمیتوان از شیوههای مختلف جادهایی، ریلی، هوایی و دریایی استفاده نمود، توسعه یافته است در این پژوهش یک مدل غیرخطی به منظور مکانیابی هاب سلسلهمراتبی در شبکههای چندوجهی با در نظر گرفتن الزامات سرویسدهی و حل آن با نرمافزار بهینهسازی گمز پیشنهاد شده است. نتایج حاکی از آن است که مدل پیشنهادی منجر به افزایش قدرت تصمیمگیری در انتخاب مسیرهای حملونقل، کنترل زمانهای تحویل و افزایش سطح خدمتدهی خواهد شد.
The aim of hub location problems, is establishing flow in different distribution networks in the best way possible. In more locating hub problems, it is assumed that flow between nodes can pass maximum from two hubs, while in the real-world cargos may be forced along their route pass from more number of hubs that in this case, the use of hierarchical hub location models seems to be necessary. On the other hand, one of the most important issues in transportation networks, is timely delivery of goods and increase service levels.So, multi-modal transportation network design that can be used from various transport modes road, rail, sea and air have been developed. In this study, a non-linear model in order to locating hierarchical hub in multi-modal network and its solutions with GAMS software is suggested. The results show that the proposed model would lead to increasing decision-making powers in choosing transport routes, controlling delivery times and increasing in serving level.
Machine summary:
پژوهش هاي نوين در تصميم گيري دوره ١، شماره ٤، زمستان ١٣٩٥ مکانيابي سلسله مراتبي هاب در شبکه هاي حمل ونقل چندوجهي با در نظر گرفتن الزامات سرويس دهي اميرحسين صفرقلي ١، جواد بهناميان ٢* ١- دانش آموخته کارشناسي ارشد، گروه مهندسي صنايع ، دانشکده مهندسي، دانشگاه بوعلي سينا، همدان، ايران ٢- استاديار، گروه مهندسي صنايع ، دانشکده مهندسي، دانشگاه بوعلي سينا، همدان، ايران دريافت : ١٣٩٥/٠٧/٢٤ پذيرش: ١٣٩٥/١٠/١١ چکيده هدف مسائل مکانيابي هاب، برقراري جريان در شـبکه هـاي توزيـع بـه بهتـرين شـکل ممکـ است .
در اين پژوهش يک مدل غيرخطي به منظور مکانيابي هاب سلسله مراتبي در شبکه هاي چندوجهي با در نظر گرفتن الزامهاي سرويس دهيو حـل آن بـا نـرمافـزار بهينـه سـازي گمـز پيشنهاد شده است .
/ گره هاب سطح دوم هاب مرکزي شکل ١ شماي کلي يک شبکه هاب سلسله مراتبي 103 پژوهش هاي نوين در تصميم گيري ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^ دوره ١، شماره ٤، زمستان ١٣٩٥ اولين مدل ارائه شده در زمينـه هـاب سلسـله مراتبـي بـراي شـبکه خطـوط هـو آمريکا معرفي شد.
مدل ارائه شده در اين پژوهش به صورت برنامه ريزي عدد صحيح مختلط بـود 104 مکانيابي سلسله مراتبي هاب در شبکه هاي...
جدول ٢ نتايج حاصل از مثالهاي عددي مثال هاب سطح دوم هاب مرکزي تابع هدف زمان حل 4:120 75841/04 2 5 1 2 ٥، ١ 6 99697/23 2:60 3 ٦٥ ٤٢ 149427/06 17:33 4 ٣٧ ٢٦ 155822/75 45:05 5 ٦١ ٨٧ 154629/59 46:61 6 ٦٢ ٥٣ 210045/76 273:87 7 ٩٢ ٣٦٧ 258842/62 154:76 111 پژوهش هاي نوين در تصميم گيري ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^ دوره ١، شماره ٤، زمستان ١٣٩٥ به منظور درک بيشتري از تأثير پارامترهاي مدل، در ايـن بخـش بـا تغييـر هدفمنـد پارامتر حدکثر زمان تحويل کالاቩ ቤݓባܶ و ضريب تخفيف بين هـابهـاي مرکـزي ߚ، تأثير اين پارامترها بر مقدار تابع هدف و مکان هابها بررسي ميشود.