Abstract:
پژوهش حاضر به منظور بررسی ویژگیهای روانسنجی آزمون آمادگی تحصیلی گام نخست در استان گیلان براساس نظریه سوال- پاسخ انجام گرفته است. بدین منظور از بین کلیه نوآموزان شرکت کننده در برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی سال 93 - 1392 استان گیلان که این آزمون روی آنها انجام شده بود، یک نمونه 1500 نفری به صورت تصادفی انتخاب و دادههای حاصل از اجرای آزمون روی این گروه نمونه جمعآوری و جهت تجزیه و تحلیل آماری بر اساس نظریه سوال- پاسخ مورد استفاده قرار گرفت. در ابتدا مفروضههای تک بعدی بودن و استقلال مکانی با استفاده از برنامه NOHARM مورد بررسی قرار گرفت که نتایج حاصله نشان از تک بعدی بودن آزمون و بالطبع استقلال مکانی آن داشت. سپس جهت برآورد بهترین مدل - داده آزمون براساس نظریه سوال- پاسخ و با استفاده از برنامه تحلیل آماریBILOG. MG، تحلیلهای لازم روی دادهها انجام گرفت که در نهایت نتایج حاکی از آن بود که مدل دو پارامتری برازش بهتری با آزمون دارد. در ادامه پارامترهای سوال در مدل دو پارامتری (دشواری سوال و قدرت تشخیص) و همچنین پارامتر توانایی آزمودنیها استخراج و مشخص شد که میانگین ضریب دشواری سوالها برابر با 93/2- بوده و نشان از آسان بودن سوالات دارد. نمودار تابع آگاهی آزمون نیز حکایت از آن داشت که بیشترین آگاهی بخشی این آزمون در تواناییها، 3- است و این بدین معنی است که اکثر سوالات این آزمون برای افراد با توانایی پایین مناسب است. در بررسی کارکرد افتراقی سوالات براساس گروهبندیهای مختلف جنسیت، محل سکونت، داشتن سابقه مهد کودک و سن نوآموزان نیز تحلیلهای انجام گرفته با استفاده از برنامه تحلیل آماری BILOG. MG، نشان میدهد که این آزمون نسبت به این گروهبندیها دارای سوگیری بوده و این عوامل در پاسخگویی آزمودنیها به سوالات آزمون تاثیر قابل ملاحظهای دارند.
The present study was conducted to evaluate the psychometric properties of school readiness test ofFIRST STEP in Guilan province, according to Item Response Theory. For this purpose, a sample of 1500 subjects was selected randomly from all the students who participated in the program of physical health and school readiness in Guilan province in 2012-2013 , and the data obtained from the implementation of the test on this sample group, collected and used for statistical analysis according to Item Response Theory . Initially , Unidimensionality and Local Independence were investigated using the NOHARM program , which showed that the test was Unidimensionality and consequently , its Local Independence . Then , to estimate the best model - data for this test , according to Item Response Theory and using the statistical analysis program BILOG . MG , the necessary analysis was done on the data . Finally , the results indicated that the two - parametermodelhad a better fit with the test . In the next step , the parameters of the questionnaire in the two - parameter model ( Item Difficulty and the Discriminating Power ) as well as the ability parameters of the subjects were extracted and it was determined that the average difficulty of the questions was - 2.93 , indicating easy questions . The Item Information Functiontest diagram also indicated that the most awareness of this test was -3 in abilities , and this means that most of the questions in this test are suitable for people with low abilities . In analyzing the Differential Item Functioning based on different groups of gender , residence , having a nursery history and the age of the novices , the analyzes were done using the BILOG . MG statistical analysis program , shows that this test has a bias towards these groupings and these factors have a significant impact on the respondentchr('39')s responses to the test questions .
Machine summary:
ويژگيهاي روانسنجي آزمون آمادگي تحصيلي گام نخست براساس نظريه سوال -پاسخ 1 ابراهيم رستمي چکيده پژوهش حاضر به منظور بررسي ويژگي هاي روانسنجي آزمون آمادگي تحصيلي گام نخست در اسـتان گـيلان براسـاس نظريـه سوال - پاسخ انجام گرفته است .
بدين منظور از بين کليه نوآموزان شرکت کننده در برنامه سنجش سلامت جسماني و آمـادگي تحصيلي سال ٩٣ – ١٣٩٢ استان گيلان که اين آزمون روي آن ها انجام شده بود، يک نمونه ١٥٠٠ نفري به صـورت تصـادفي انتخاب و داده هاي حاصل از اجراي آزمون روي اين گروه نمونه جمع آوري و جهت تجزيـه و تحليـل آمـاري بـر اسـاس نظريـه سوال - پاسخ مورد اسـتفاده قـرار گرفـت .
هدف از پژوهش حاضر اين بود که با استفاده از نظريه هاي جديد در حوزه اندازه گيري ، نگاهي دقيق تر به ويژگي هاي روانسنجي يکي از آزمون هاي مورد استفاده در اين حيطه بنام «آزمون آمادگي تحصيلي گام نخست » انداخته شود و مشخص گردد که ويژگي هاي روانسنجي اين آزمون براساس نظريه سوال - پاسخ چگونه است .
آزمون آمادگي تحصيلي گام نخست يک آزمون غربالگري جهت ارزيابي کودکان پيش دبستاني است که بصورت انفرادي اجرا شده و براي تشخيص اختلالات و ناتواني هاي يادگيري و آموزشي کاربرد دارد و داراي ٥ حيطه شناختي ، زباني ، حرکتي ، هيجاني – اجتماعي و رفتار سازشي است .
نتيجه گيري هدف اصلي اين پژوهش بررسي ويژگي هاي روانسنجي آزمون آمادگي تحصيلي گام نخست در استان گيلان ، بر پايه نظريه سوال - پاسخ بوده است .
An introduction to the modern approach in educational and psychological measurement.