Abstract:
مطالعة حاضر با هدف بررسی تولید علم پژوهشگران در حوزة منطقه ساحلی با استفاده از رویکردهای علم سنجی صورت گرفته است. این مطالعه از نوع کاربردی است و به روش پیمایشی-توصیفی و با رویکرد علم سنجی و تحلیل شبکههای اجتماعی صورت گرفته است. جامعه آماری در این مطالعه، 1753 مدرک از پژوهشگران در حوزه منطقه ساحلی در پایگاه استنادی وب آو ساینس بین سالهای 2000 تا 2019 میباشد. دادهها با استفاده از نرم افزار اکسل و VOSviewer مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد تولیدات این حوزه در جهان بیشتر با موضوعات sea, bay, dynamics صورت گرفته و واژگان sea, management, bay, model پرتکرارترین واژگان در تولیدات حوزه ی منطقه ساحلی شناخته شدند. تجزیه و تحلیل دادههای مربوط به شبکه هم تالیفی کشورها با یکدیگر نشان داد ایالات متحده آمریکا، روسیه، چین سه کشور برتر از نظر تولید علم و همچنین آلمان، فرانسه و ایالات متحده آمریکا دارای بیشترین زوج علمی میباشند. مطالعه سازمانهای فعال در حوزه مناطق ساحلی نیز حاکی از آن است که russian acad sci, chinese acad sci, univ Gdansk برترین دانشگاهها و موسساتی میباشند که در حوزه منطقه ساحلی فعالیت دارند. با توجه به افزایش کیفیت مقالاتی که با همفکری و مشارکت چند نویسنده صورت میگیرد و افزایش حوزههای میان رشتهای، پژوهشگران در حوزه مناطق ساحلی باید با مدنظر قرار دادن حوزههایی که نیاز به پژوهش دارند، به مطالعات مشترک با سایر نویسندگان علی الخصوص نویسندگان خارجی بپردازند.
Abstract Objective: The aim of this study was to investigate the production of science by researchers in the coastal region using scientometric approaches. Method: This study is an applied study and has been done by descriptive-survey method with scientometric approach and analysis of social networks. The statistical population in this study is 1753 documents of researchers in the field of coastal area in the Web of Science citation database between 2000 and 2019. Data were analyzed using Excel and VOSviewer software. Findings: The research findings showed that the products of this field in the world were mostly done with the topics of sea, bay, dynamics and the words sea, management, bay, model were recognized as the most frequent words in the products of the coastal area. Analysis of data on the co-authored network of countries showed that the United States, Russia, China are the top three countries in terms of science production, as well as Germany, France and the United States have the largest scientific pairs. The study of organizations active in the field of coastal areas also shows that russian acad sci, chinese acad sci, univ Gdansk are the top universities and institutions operating in the field of coastal areas. Conclusion: Considering the increase in the quality of articles that are done with the concurrence and participation of several authors and the increase in interdisciplinary fields, researchers in the field of coastal areas should consider the fields that need research and study with other authors, especially authors. Foreign pay.
Machine summary:
com پيام نور قم ، قم ، ايران مقدمه امروزه ، متخصصان مطالعات سنجش علـم بـا اسـتفاده از روش هـا و فنـون مختلفـي از قبيـل انـواع تحليل هاي هم استنادي ١، هم واژگاني ٢، و هم نويسندگي ٣ اقدام به مطالعۀ ساختار دانش در رشته هاي مختلف مينمايند؛ که تفاوت ها و شباهت هاي موجود در هر يک از اين فنون باعث ميشود اطلاعات جديد و متفاوتي دربارة رشته هاي مورد بررسي به دسـت آيـد ( :٢٠١٥ ,Lin &Chang, Huang, .
پرسش ها روند پژوهش و رشد توليدات علمي در حوزة منطقه ساحلي چگونه ميباشد؟ نقشه علم توليدات حوزة منطقه ساحلي براساس تحليل هم رخدادي واژگان ايـن حـوزه چگونـه است ؟ واژگان داراي بيشترين فراواني در توليدات حوزة منطقه ساحلي در پايگاه وب آو سـاينس کـدام هستند؟ شبکه مشارکت علمي کشورها در توليدات حوزه منطقه ساحلي طي سـال هـاي ٢٠٠٠ تـا سـال ٢٠١٩ چگونه است ؟ شبکه توليد علم سازمان ها در توليدات حوزه منطقه ساحلي طي سال هاي ٢٠٠٠ تا سال ٢٠١٩ چگونه است ؟ مباني نظري منطقۀ ساحلي، محل پيوند آب و خشکي و فصل مششترک دو اکوسيستم يـا اختصاصـات مجـزا از يکديگر است که داراي زيستگاه ها و آبزيان حساس ، منابع معدني و تفرجگاهي قابل ملاحظه اي بوده و پشتوانه بسيار مهمي براي فعاليت هاي اقتصادي، شيلات ، صنايع حمل و نقل و توريسم بـه شـمار ميآيند.
تجزيه و تحليل داده هاي مربوط به شبکه هم تـأليفي کشـورها بـا يکـديگر در حـوزه مذکور نيز نشان داد ايالات متحده آمريکا، روسيه ، چين ، فرانسه و برزيل به ترتيـب بـا ٢١٩، ١٩٢،١٧٩، ١١٨ و ١٠٩ مدرک برترين کشورها از نظر توليد علم در حوزه منطقه ساحلي ميباشند.