Abstract:
مسئولیت اجتماعی به عنوان یکی از عناصر مهم وجودی سازمان شناخته شده است. به طوری که امروزه مسئولیت اجتماعی، موضوع حساسیت برانگیز و رو به توجه در سالهای اخیر بوده است. به نحوی که رعایت آن توسط سازمانها، رضایت ذینفعان را برای مشروعیت، ارتقا و بقای سازمان به همراه دارد. مقاله حاضر با هدف ارزیابی مسئولیت پذیری اجتماعی در سازمان تأمین اجتماعی و پیشنهاد الگویی برای سنجش آن انجام شده است. پژوهش برحسب هدف کاربردی توسعهای و برحسب روش توصیفی و از شاخه اکتشافی است که از طریق تکنیک مضمون تم و دلفی انجام پذیرفته است. جامعه آماری تحقیق جهت ارتقاء مؤلفه های مسئولیت پذیری اجتماعی اعضای هیأت علمی دانشگاه، مدیران، کارشناسان و کارکنان سازمان تأمین اجتماعی بود که برای مصاحبه 31 نفر و برای پرسشنامه 16 نفر با استفاده از روش نمونه گیری غیراحتمالی، از نوع هدفمند انتخاب شدند و در قسمت کمی برای سنجش مسئولیت پذیری اجتماعی در سازمان تأمین اجتماعی 382 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند که برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته مسئولیت اجتماعی (39 گویه) استفاده شد. روایی صوری و محتوایی ابزارها توسط متخصصان تأیید و پایایی پرسشنامه های مسئولیت اجتماعی با روش کرونباخ و به ترتیب مقدار 76/0، 84/0، 81/0، 74/0، 77/0، 82/0، 85/0 و 72/0 محاسبه شد. سنجش مدل مطلوب از روش tتک نمونه ای به کمک spss تحلیل شد که تمامی ابعاد در سطحی بالاتر از حد میانگین از نظر اجرا قرار گرفتند. براساس یافتههای تحقیق در قسمت کیفی 8 بعد اساسی شامل مسئولیت نوع دوستانه، اقتصادی، قانونی، اخلاق گرایی، عدالت اجتماعی، عدالت درمانی، تعهد کاری و صداقت و 39 شاخص میباشد.
Machine summary:
مباني نظري و پيشينه تحقيق گريفين و بارني ١ (١٩٩٢) مسئوليت اجتماعي را اين گونه تعريف کرده اند: مسئوليت اجتماعي، مجموعه وظايف و تعهداتي است که سازمان بايد در جهت حفظ ، مراقبت و کمک به جامعه اي که در آن فعاليت ميکند، انجام دهد.
(همتي و احمدي،١٣٩:١٣٩٣) مدل هرمي کارول : طبق اين مدل که در شکل ١ نشان داده شده ، مسئوليت اجتماعي شرکت ها از چهار قسمت اقتصادي (به دست آوردن سود)، قانوني (هماهنگي با قوانين )، اخلاقي (مسئوليت هاي اخلاقي براي يک جامعه ي خوب ، ضرورت دارند.
در اين قسمت اطلاعات حاصل از مصاحبه با ٣١ نفر از کارشناسان و مديران سازمان تأمين اجتماعي انجام داده که شامل ٣٧ مفهوم (شاخص ) است که تحت ٩ مقوله قرار گرفته اند، در جدول شماره ٣ به تفکيک ارائه شده اند.