Abstract:
هدف این پژوهش واکاوی چالشهای کارآفرینی اجتماعی بارویکرد آموزشی: کسب وکارهای سلامت محور (مورد مطالعه داروخانه ها و تجهیزات پزشکی شهرکرمانشاه) می باشد و از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش کیفی است. جمع آوری داده ها ازطریق مصاحبه با افراد متخصص است. جامعۀ موردمطالعه 14 نفر از افراد متخصص (با استفاده از تکنیک گلوله برفی) شامل: مدیران وکارشناسان معاونت غذاداروکرمانشاه، مدیران وکارشناسان داروخانه های کرمانشاه ومدیران وکارشناسان تجهیزات پزشکی کرمانشاه وکارآفرینان فعال دراین حوزه بود. (تثلیث) روش نمونه گیری این پژوهش، هدفمند و به صورت گلوله برفی انجام شد. به همین دلیل با چند تن از خبرگان این حوزه مصاحبه شد و ملاک برای تعیین حجم نمونه، اشباع نظری افراد مورد مطالعه بود. تحلیل داده ها با کد گذاری انجام شد و نتایج مصاحبه ها در قالب 12 مقولۀ اصلی چالشهای کارآفرینی اجتماعی بارویکرد آموزشی وراهکارهایی برای این چالشها شکل گرفت. درنتیجه این مقوله ها به عنوان چالش های کارآفرینی اجتماعی وراهکارهایی برای این چالشها شناخته شدند. یافته های این تحقیق نشان میدهد که کارآفرینان اجتماعی نیاز به شناخت چالشها و اقدامات وراهکارهایی در محیط پیرامون دارند. شناخت چالشهای اجتماعی موجب می شود که آنان بتوانند بخش مهمی از موانع خود را تشخیص داده و آن ها را به محیط و جامعه پیرامون خود معرفی نموده وبا همکاری و همفکری در جهت برطرف نمودن آن ها اقدام نمایند.
The purpose of this study is to investigate the challenges of social entrepreneurship and
educational performance: health-oriented businesses (studied i n pharmacies and medical
equipment in Kermanshah) and is applied in terms of purpose and in terms of quality
method.Data collection is through interview s with experts.The study population consisted of
14 experts (using snowball technique) including: managers and experts of Kermanshah Food
and Drug Administration, managers and experts of Kermanshah pharmacies and managers
and experts of Kermanshah medical equipment and entrepreneur s active in this field.
(Trinity) Snowball face was done.For this reason, several experts in this field were
interviewed and the criterion for determining the sample size was the theoretical saturation of
the subjects.Data analysis was done by coding and the results of interviews in the form of 12
mai n categories of social entrepreneurship challenges, educational approach and solutions
Challenges took shape.As a result, these categories were identified as social entrepreneurship
challenges and solutions to these challenges.Findings of this study show that social
entrepreneurs need to recognize the challenges and actions in the environment.Recognizing
social challenges enables them to identify an important part of their barriers and introduce
them to the environment and society around them and work with cooperation and consensus
to overcome them.
Machine summary:
(Mair and Marti, 2006) ظرف این چند سال مفهوم کارآفرینی اجتماعی به عنوان یک حوزه مشخص از نظر دانشگاهیان، کسب وکارها و سازمانهای دولتی ملموس تر شده است.
به علت نقش حیاتی کارآفرینی برای بهبود و ارتقای آن تلاش های بسیاری شده که از جمله مهمترین آنها ارائۀ برنامه های آموزش کارآفرینی در دانشگاه ها و موسسات آموزشی در کشورهای مختلف جهان است بسیاری از صاحب نظران معتقدند که از عمده ترین عوامل تعیین کننده سطح کارآفرینی در هر کشوری آموزش کارآفرینی است (2014(Walrio and Pantun, چرا که کارآفرینان نقش کلیدی در توسعۀ اقتصادی و تحولات اجتماعی دارند و در بسیاری از مطالعات قابل آموزش بودن کارآفرینی و اهمیّت آن در کارآفرین شدن افراد تأیید شده است 2009) Terekerselkok,).
کارآفرینی اجتماعی (Social Entrepreneurship) ماهیّت کارآفرینی اجتماعی، شامل مفهوم کلی کار به نفع اجتماع است، اما ترکیبی از عوامل دیگر نظیر بینش کارآفرینانه و کسب وکار را نیز در بر می گیرد (Dees, 2007).
(Weerawardena & Mort, 2006) کارآفرینان اجتماعی توانایی قابل ملاحظه ای برای استفاده از شکل های جدید ازسازماندهی و مدل های نوآورانه کسب وکار نشان داده اند که کسب وکار مخاطره آمیز آنها را به عنوان ابزاری مؤثر برای خلق و ایجاد ثروت و ارتقای ارزش های اجتماعی، تبدیل ساخته است (Zahra and Wright, 2011).
چرا که کارآفرینان نقش کلیدی در توسعۀ اقتصادی و تحولات اجتماعی دارند و در بسیاری از مطالعات قابل آموزش بودن کارآفرینی و اهمیّت آن در کارآفرین شدن افراد تأیید شده است (2009.