Abstract:
شناخت عوامل تعیینکننده شیوههای مقابله افراد با موقعیتهای استرسزا به منظور تقویت تواناییهای آنها در مدیریت و کنترل استرس، یکی از موضوعات اساسی در مطالعات رفتاری است. مطالعه حاضر با هدف تعیین نقش شدت استرس ادراکشده در شیوه های مقابله افراد در موقعیتهای استرسزا انجام شد. دادههای مطالعه حاضر، از 373 نفر از دانشجویان دانشگاه یزد که با روش نمونه-گیری تصادفی، از هفت گروه آموزشی انتخاب شده بودند، در خرداد ماه 1385 گردآوری شد. شرکتکنندگان در پژوهش، به پرسشهای مقیاس اصلاح شده راهبردهای مقابله (CSS-R؛ مسعودنیا، 1384) و مقیاس شدت استرس ادراک-شده (PSS؛ نیوکام، هوبا و بنتلر، 1981) پاسخ دادند. تفاوت معناداری بین افراد با سطوح مختلف استرس ادراکشده، در زمینه شیوههای مقابله بهطور کلی و تنها دو مؤلفه مقابله اجتنابی و مقابله فعالانه مشاهده شد. هیچگونه تفاوتی بین افراد از نظر سایر مؤلفههای شیوههای مقابله مشاهده نشد. تحلیل رگرسیون چندگانه سلسله مراتبی، نشان داد که متغیر شدت استرس ادراکشده هیچ سهمی در تبیین واریانس متغیر شیوههای مقابله نداشت. مطابق با مدل باور تندرستی و مدل رفتار مقابله لازاروس و فولکمن (1984الف)، انتظار میرفت افراد با سطوح بالای شدت استرس ادراکشده بیشتر از شیوههای مقابله هیجانی و افراد با سطوح پایین شدت استرس ادراکشده بیشتر از شیوههای مقابله مسألهمحور استفاده کنند. مطالعه حاضر غیر از دو مؤلفه مقابله اجتنابی و مقابله فعالانه، هیچ-گونه تفاوتی را بین افراد با سطوح متفاوت شدت استرس ادراکشده از نظر شیوههای مقابله نشان نداد.
The recognition of determinants in individual's coping strategies with stressful situations to empower their abilities in management and control of stress, has been a substantial issue in behavioral studies. The aim of this study was to determine the role of perceived severity of stress in individual's coping strategies with stressful situations. Using data were collected from 373 students of Yazd University, from seven educational groups, between 22 June and 22 July 2006. These Students were selected randomly. Students then responded to the following standardized scales: Coping Strategies Scale (CSS-R, Masoudnia, 2005), and Perceived Severity of Stress (PSS, Newcomb, Huba & Bentler, 1981). The results showed significant differences among students with different levels of perceived severity of stress concerning coping strategies, in general, and in regard to merely two components of coping strategies namely avoidance coping and active coping. No significant difference among groups concerning others components of coping strategies were found. Hierarchical multiple regression analysis showed that the perceived Severity of Stress was failed to explain the variance in coping strategies. according to Health Belief Model and Lazarus and Folkman's Coping Behavior Model, it was expected that individuals with high levels of perceived severity of stress would show higher levels of emotional coping strategies as compared to individuals with lower levels who would be expected to use more avoidance and active coping. However, results of the present study showed no significant differences.