Abstract:
چکیده هدف این تحقیق شناسایی و اولویتبندی مؤلفههای شایستگیهای مدیران مدارس بر اساس آموزه های مدیریت اسلامی و با رویکرد دلفی فازی بود. با توجه به اینکه در این تحقیق ترکیبی از مصاحبه و پرسشنامه برای شناسایی شایستگیهای مدیران مدارس مورداستفاده قرار گرفت این تحقیق رویکردی قیاسی– استقرایی داشت. از این رو، در تحقیق حاضر به شکل تبیینی از دو رویکرد تحقیق کمی و کیفی با توجه به نوع دادهها و شرایط استفادهشده است. جامعه آماری این تحقیق مدیران و معاونین مدارس دوره دوم متوسطه در شهر خرمآباد بودند. با توجه به هدف تحقیق نمونهگیری در این تحقیق بهصورت هدفمند بود. در جریان تحقیق حاضر ابتدا با استفاده از روش تحقیق پیمایشی نظرات مدیران و معاونین مدارس درباره مؤلفههای شایستگی مدیران مدارس شناسایی شد. بعد ازتحلیل متن مصاحبه ها 23 مؤلفه شایستگی مدیران مدارس شناسایی شد. پس از آن، مؤلفههای شایستگی از طریق روش دلفی فازی مؤلفهها اولویتبندی شدند. مؤلفههای شایستگی مدیرت مانند وجدان کاری، قانونمندی، شرح صدر، مهربانی و نظم در اولویتهای اول تا سوم قرار گرفتند.
The present paper aimed to identify and prioritize components principal’s competencies based on Islamic management principles and with fuzzy Delphi approach. Interviews and questionnaires were used to identify the competencies of school principals. A deductive-inductive approach was applied. In this study, the combination of these two qualitative and quantitative research approaches was used with respect to the type and condition. The research sample includes all principals and assisstants of the second grade of high school in Khorramabad. According to the purpose of the research, sampling in this research was purposeful. Firstly, using the survey research methodology, the views of principals and assistants about the competency components of school administrators were identified. After analyzing the content of interviews, 23 components of the competence principals were identified. Then the components of competency were prioritized through fuzzy Delphi. Factors such as work ethic, legality, broadmindedness, kindness and discipline prioritize in the first to third respectively.
Machine summary:
شناسايي و اولويت بندي مؤلفه هاي Identifying And Prioritizing Elements of Principals’ Competencies with an Emphasis شايستگيهاي مديران مدارس با تأکيد بر on Islamic Management مديريت اسلامي محسن عارف نژاد١* Arefnezhad, M.
از ميان سازمان هاي گوناگوني که در آموزش وپرورش به طور رسمي فعال هستند، مدرسه به عنوان يک سازمان اجتماعي حساس ، نقش مهمي در تحقق هدف هاي اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي بر عهده دارد و لازمه تحقيق اين هدف ها، ايجاد و تقويت محيط هاي جذاب و داشتن مديران شايسته است (نوربخش و مير نادري، ١٣٨٤).
دين اسلام تأکيد خاصي به نقش مديران شايسته در اعتلا و پيشرفت جامعه و امور مسلمانان دارد، از آن جاييکه مدرسه به عنوان نهادي کليدي و تأثيرگذار از جايگاه ويژه اي در جامعه برخوردار است ، هدف اين تحقيق شناسايي و اولويت بندي مؤلفه هاي شايستگي مديران مدرسه با تأکيد بر مديريت اسلامي است .
سؤال اين تحقيق اين است که مؤلفه هاي شايستگيهاي مديران مدارس با توجه به مديريت اسلامي کدم اند و از چه اولويتي برخوردار هستند؟ مباني نظري مسؤوليت اداره هر کاري، از بالاترين امور، که منصب رهبري مردمان است تا پايين ترين امور، بايد براساس شايستگي باشد.
هدف اين تحقيق شناسايي و اولويت بندي مؤلفه هاي شايستگي مديران مدارس براساس مديريت اسلامي با رويکرد دلفي فازي بود.
نتايج نشان دهنده اين بود که براي انتخاب شايسته مديران بايد به مؤلفه هاي شايستگي مانند ارزش مداري ، امانت داري، پرهيز از رانت خواري، پشتکار و تلاش ، تعهد، تقوا، حسن تدبير، حفظ بيت المال ، داشتن انگيزه ، راست گويي، سخنوري و قدرت تفهيم ، شرح صدر، عدالت ، قانون مندي، گشاده رويي، مثبت انديشي، مشورت کردن ، مغرور نبودن ، مهارت و تخصص ، مهرباني، نظم ، وجدان کاري و وقت شناسي توجه شود.