Abstract:
هدف پژوهش بررسی شیوههای تصمیمگیری مصرفکنندگان نوجوان و تأثیر عوامل اجتماعی بر آن شیوههای تصمیمگیری در مدارس است. عوامل اجتماعی شدن به چهار دسته کلی والدین، رسانه، همتایان و مدرسه تقسیمشدهاند. و نیز هشت شیوه تصمیمگیری مصرفکنندگان نوجوان شامل (کمالگرا، آگاه از قیمت، آگاه از مد، آگاه از نام تجاری، وفادار، لذتجو، سردرگم و تصادفی) که به سه دسته کلی سودمندگرا، اجتماعی و نامطلوب تقسیمشدهاند که تأثیر هر یک از این عوامل اجتماعی شدن بر این سه شیوه تصمیمگیری موردبررسی قرارگرفته است. پژوهش حاضر ازنظر هدف، کاربردی است و ازنظر روش گردآوری دادهها جزء پژوهشهای توصیفی- همبستگی است. روش نمونهگیری بهصورت خوشهای تصادفی بوده و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه است. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشآموزان در دامنه سنی 17-12 شهر سنندج بودند که نمونهای 200 نفری از آنها از مدارس راهنمایی و دبیرستان مناطق یک و چهار شهر سنندج انتخاب شدند. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از مدل معادلات ساختاری و نرمافزار 18Amos انجامشده. نتایج پژوهش نشان داد که مصرفکنندگان نوجوان با شیوه تصمیمگیری سودمندگرا تنها از والدین و همتایان تأثیر میپذیرند درحالیکه نوجوانان دارای شیوه تصمیمگیری اجتماعی هم از همتایان و هم از رسانهها متأثرند و نیز نوجوانان دارای شیوه تصمیمگیری نامطلوب از رسانه و مدرسه تأثیر میپذیرند.
The aim of current research is investigation of decision making of teenagers’ consumers and the effects of socialization elements on making decision methods in schools. Being of social divide two whole parts include parents, media, fellows, and school and 8 decision making of teenager consumers include (perfectionist, inform about price, inform about mode, inform about business name, fidelity, self-indulgent, confuse and random) that divided in three general categories: utilitarianism, sociable and unsuitable and the effect of each one has been investigated on three making decision methods. The present study is an applied in terms of purpose, and in term of collecting data method clause descriptive – correlational research. Sampling Method is Random and the tool of collecting information is questionnaire. statistical society of research was all of the students in the 12-17 age of Sanandaj that 200 people of them choose by guidance and high school in 1and 4 region of Sanandaj city. data analyzing did by using the structural equations model and Amos18 software. the results show that teenager consumers by using utilitarianism making decision just effected by parents and fellows. while the teenagers with social decision making effected by fellows and media and also the teenagers with unsuitable decision making effected by media and school.
Machine summary:
از اين رو شناسايي مؤلفه هاي اصلي مؤثر بر شيوه هاي تصميم گيري مصرف کنندگان به يک امر ضروري براي بازاريابي محصولات در کسب وکارهاي مختلف تبديل شده است .
مطالعات صورت گرفته در حوزه رفتار مصرف کننده نشان داده است که اين هشت شيوه تصميم گيري متأثر از عوامل اجتماعي شدن (شامل والدين ، رسانه ها، همتايان و مدرسه ) هستند (لاچنس و لگالت ٢، ٢٠٠٧).
مسأله اصلي پژوهش حاضر اين است که در ميان عوامل اجتماعيشدن کدام يک بيشترين تأثير را بر شيوه هاي تصميم گيري مصرف کنندگان نوجوانان دارد.
از ميان اين عوامل ، چهار عامل اصلي که به طور مستقيم بر فرايند اجتماعي شدن مصرف کنندگان نوجوان تأثير دارند و شامل والدين ، مدارس ، همتايان و رسانه هستند، برگزيده شده است که دو عامل اول بر روي رشد تحصيلي نوجوان تأثير دارند و دو عامل ديگر بر تعامل اجتماعي آنان مؤثر هستند (چاودا و همکاران ٤، ٢٠٠٥).
با توجه به موضوع و هدف پژوهش فرضيات ذيل مطرح شده است : ١: تعامل دانش آموزان با مدرسه بر شيوه تصميم گيري مصرف کنندگان الف ) سودمندگرا، ب ) اجتماعي، ج ) نامطلوب نوجوان تأثير مثبت و معناداري دارد.
براساس نتايج پژوهش ميتوان پيشنهادهاي کاربردي زير را ارائه کرد: ايجاد و حفظ توجه به عوامل اجتماعي شدن (مدرسه و والدين ، رسانه ، همتايان ) با در نظر گرفتن تأثير آن ها بر شيوه هاي تصميم گيري مصرف کننده مي تواند سبب موفقيت شرکت ها شود.
ممکن است بر شيوه هاي تصميم گيري مصرف کنندگان نوجوان تأثير داشته باشد که در اين پژوهش به آن ها پرداخته نشده است .