Abstract:
ضرورت نوآوری و بهویژه نوآوری فناورانه برای رقابت در عرصههای داخلی و جهانی از یک سو و اهمیت توسعة فناوریهای صنعت هوایی، بهعنوان یکی از حوزههای فناوریهای پیشرفته از سوی دیگر، شناسایی عوامل و بسترهای لازم برای ایجاد توانمندیهای نوآوری در این صنعت را به فرآیندی راهبردی تبدیل نموده است. در پژوهش حاضر، سعی شده است تا ضمن شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر در ایجاد و تقویت توانمندیهای نوآوری، میزان اثرگذاری این عوامل بر انواع نوآوریهای محققشده در یکی از مراکز پژوهشی صنایع هوایی ایران بررسی و راهکارهایی بهمنظور تقویت این توانمندیها پیشنهاد گردد. بدین منظور، ابتدا از طریق مطالعات کتابخانهای، عوامل مؤثر در نوآوری و توانمندیهای نوآوری، شناسایی و در قالب چهار گروه اصلی دستهبندی گردید. در گام بعدی از طریق توزیع پرسشنامة طراحیشده، وضعیت متغیرهای پژوهش مورد سنجش قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها به کمک آزمونهای همبستگی، فریدمن و رگرسیون نشان داد که در مرکز مورد مطالعه، همکاریها و تعاملات شبکهای بیشترین اثر مثبت را بر توانمندیهای نوآوری داشته و اولویت اثرگذاری سایرعوامل بهترتیب، تلاشهای فناورانه، ویژگیهای مدیریتی و ویژگیهای نیروی انسانی بوده است. همچنین اولویت نوآوری-های محققشده (بهعنوان نتایج توانمندی در نوآوری)، به ترتیب شامل نوآوری محصول، نوآوری سازمانی و نوآوری فرآیند تعیین گردید. در این میان، مؤثرترین عامل در ایجاد نوآوری در محصول، تلاشهای فناورانه و مؤثرترین عامل در ایجاد نوآوری در فرآیندها و نوآوری سازمانی، ویژگیهای مدیریتی بوده است.
The need for technological Innovation and the importance of developing advanced technologies, such as aviation industry technologies, have made the identification of necessary factors and contexts for the creation of innovation capabilities a strategic process. In this study, effective factors in creating and enhancing innovation capabilities are identified and ranked, their influences on different innovations achieved in a research centers in Iran's aviation industry are investigated, and some solutions are suggested to enhance these capabilities. First, through library studies, the effective factors in innovation and innovation capabilities are identified and classified into four main groups. Next, data is collected by the designed questionnaire and analyzed by correlation, Friedman and regression tests, which indicate that the network cooperation and interaction have the greatest positive effects on innovation capabilities in the research center. Other important influencing factors are technological efforts, managerial features and the characteristics of human resources. Also, the priorities of the achieved innovations (as the results of innovation capabilities), in order of importance, include product innovation, organizational innovation and process innovation. Moreover, technological efforts is identified as the most important factor in the creation of product innovation, while managerial features is considered as the most important factor in organizational and process innovation.