Abstract:
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر ترجیحات زمانی خانوارهای شیرازی بر تمایل به پرداخت اضافه آنان برای برنج ارگانیک نسبت به برنج معمولی انجام شد. برای استخراخ ترجیحات زمانی افراد از مقیاس سنجش عواقب آینده چهارده گویهای استفاده شد. تمایل به پرداخت مازاد پاسخگویان براساس روش ارزشگذاری مشروط با سؤالهای دوگانه یک طرفه استخراج شد. طراحی بردار پیشنهاد قیمت و تخصیص حجم نمونه بین مقادیر مختلف این بردار بر اساس معیار کمینهکردن واریانس تمایل به پرداخت و بر اساس روش کوپر انجام شد. دادههای مورد نیاز در خرداد ماه 1397 با تکمیل 536 پرسشنامه از شهروندان شیرازی جمعآوری شد. تحلیل دادهها با استفاده از تخمین مدل رگرسیون نرمال سانسور شده انجام شد. بر اساس نتایج، تأثیر متغیر ترجیحات زمانی مصرفکنندگان بر تمایل به پرداخت اضافه آنان برای مصرف برنج ارگانیک نسبت به معمولی مثبت و معنیدار برآورد شد، به طوری که آنها حاضر به پرداخت مبلغی اضافه برای خرید برنج ارگانیک هستند. اثر متقابل متغیرهای سطح تحصیلات و ترجیحات زمانی در سطح یک درصد با تأثیر مثبت معنیدار شد. این امر حاکی از آن است که با ثابت در نظر گرفتن ترجیحات زمانی افراد، مصرفکنندگان با تحصیلات دانشگاهی حاضرند که درصد بیشتری اضافه پرداخت نسبت به افراد بدون تحصیلات دانشگاهی داشته باشند. لذا با فرض این که تحصیلات دانشگاهی منجر به افزایش بینش زیست محیطی افراد شده است، افزایش سواد عمومی جامعه نسبت به حفظ محیط زیست از طریق رسانههای عمومی با هدف تحریک تقاضا برای محصولات ارگانیک و طرفدار محیط زیست، از طرف سیاستگذار مد نظر قرار گیرد.
The aim of this study was to investigate the influence of households’ time preferences on their willingness to pay a price premium for organic rice over conventional rice in Shiraz. A fourteen-item Consideration of Future Consequences (CFC) scale was used to extract consumers time preferences. The consumers' willingness to pay was extracted based on single–bounded dichotomous choice contingent valuation method. The design of the bid price vector and the allocation of the sample between different values of this vector were made based on the criterion of minimizing the variance of willingness to pay applying the Cooper method. The required data were collected in June 2018 by completing 536 questionnaires from Shirazian citizens. Data analysis was performed using the censored normal regression model. Based on the results, the effect of consumers time preferences on their willingness to pay a premium price for organic rice was estimated to be significant and positive, so that they are willing to pay premium to buy organic rice. The interaction of education level and time preferences variables was significantly positive at 1% level. This suggests that by taking into account fixed level of the individuals' time preferences, consumers with a college education are willing to have a higher price premium than those without a college education. Therefore, assuming that university education leads to improve environmental insights, increasing public knowledge to protect the environment through public media with the aim of stimulating demand for organic and pro-environmental products, should be considered by policy makers.
Machine summary:
برمبنای اطلاعات ما، این نخستین پژوهشی است که در آن تأثیر ترجیح های زمانی افراد به همراه دیگر ویژگیهای اقتصادی-اجتماعی آنان را بر میزان آمادگی به پراخت مصرف کنندگان برای یک محصول ارگانیک (برنج ارگانیک ) بررسی شده است .
یکی از محبوب ترین این مقیاس ها در نظر گرفتن پیامدهای آینده ١ (CFC) است که در بررسیهای چندی برای تجزیه 1 Consideration of Future Consequences ٦ و تحلیل ترجیح های زمانی افراد درحوزه های سلامت و رفتار انتخاب مواد غذایی مصرف کنندگان استفاده شده است ( ,.
جدول (٤) عامل های مؤثر بر آمادگی به پرداخت مازاد مصرف کنندگان برنج ارگانیک Table (4) Factors affecting consumers' willingness to pay price premium for organic rice (به تصویر صفحه مراجعه شود) تأثیر ترجیح های زمانی...
١٣ ادامه جدول (٤) عامل های مؤثر بر آمادگی به پرداخت مازاد مصرف کنندگان برنج ارگانیک Table (4) Factors affecting consumers' willingness to pay price premium for organic rice (به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به نتایج موجود در جدول (٤) تأثیر سطح تحصیلات بر آمادگی به پرداخت اضافه مصرف کنندگان برای خیار ارگانیک در سطح ١% با علامت مثبت معنیدار شده است .
یکی از مهم ترین متغیرهای تأثیرگذار بر آمادگی به پرداخت افراد برای محصول های سالم و ارگانیک ، درآمد خانوار است که نتایج بیشتر بررسیها وجود رابطه مثبت بین این دو متغیر را ١٤ تأیید کردند ( & Gunduz ;٢٠٠٩ ,Dimitri &Dettmann ;٢٠٠٣ ,.
بنا بر نتایج موجود در جدول (٤) اثر شاخص ترجیح های زمانی بر آمادگی به پرداخت مازاد برای برنج ارگانیک مثبت و در سطح یک درصد معنیدار شده است .