Abstract:
هدف: این پژوهش بهمنظور مطالعه نقش عوامل فردی، ساختاری و فراساختاری در دانشگاه گریزی (غیبت و تمایل به غیبت) دانشجویان از کلاسهای درسی در دانشگاه بوعلی سینا طراحی و اجرا شده است.
روششناسی: روش پژوهش از نوع توصیفی و طرح پژوهش از نوع طرحهای همبستگی چند متغیری است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا همدان است. حجم نمونه پژوهش برای جمعآوری دادهها با استفاده از فرمول تعیین حجم نمونه کوکران تعداد 375 نفر محاسبه شده است که به روش طبقهای تصادفی انتخاب گردیدهاند. ابزار جمعآوری اطلاعات شامل پرسشنامه محققساخته بود که در طیف لیکرت طراحی گردید. روایی ابزار پژوهش با استفاده از تحلیل عامل مورد تأیید قرار گرفته و پایایی پرسشنامه و خرده مقیاسهای آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ محاسبه گردید.
یافتهها: بر اساس نتایج پژوهش بین عوامل فردی، ساختاری و فراساختاری و دانشگاه گریزی دانشجویان از کلاسهای درسی رابطه معناداری وجود دارد و عوامل فردی مهمترین پیشبینی کننده غیبت دانشجویان از کلاسهای درسی است.
Purpose: This study was designed and implemented to study the role of individual, structural and beyond-structural factors in university students absenteeism.
the relationship between demographic variables and university absenteeism were studied.
Methodology: The research method was of descriptive types and research design was a multivariate correlational model in which relationships between individual variables,. The statistical population of the study consisted of all students of Bu-Ali Sina University. The sample size of the study was calculated using the Cochran sampling formula and included 375 people. The participants were selected by using stratified random sampling. The data gathering instrument was a researcher-made questionnaire designed in the Likert scale. The validity of the research instrument was confirmed by factor analysis and the validity of the questionnaire and its subscales were determined using Cronbach’s alpha coefficients and they were higher than 0.8.
Results: According to the results of the research, there was a significant relationship between individual, structural and beyond-structural factors and absenteeism, and the tendency of the students to be absent from classrooms. Individual factors were the most significant predictors of student absence from classrooms.
Machine summary:
فصلنامه علمي پژوهشي تدريس پژوهي Journal of Research in Teaching سال ششم – شماره سوم – پاييز ١٣٩٧ صفحات :٢٠٥-١٩١ Vol 6, No 3, Autumn 2018 The RoOe of IndividuaO, StructuraO, and نقش عوامل فردي، ساختاري و فراساختاري در Beyond-StructuraO FactorV in Predicting پيش بيني »دانشگاه گريزي « UniverVity StudentV' Reluctance to Participate in Classroom عباس خاکپور١*، هدايت ال اعتماديزاده ٢، مرضيه محمديان ٣ 2 A.
MaVter of UniverVity of MaOayer چکيده AbVtract PurpoVe: This study was designed and هدف : اين پژوهش به منظور مطالعه نقش عوامـل فـردي، ,implemented to study the role of individualسـاختاري و فراسـاختاري در دانشـگاه گريـزي (غيبـت و structural and beyond-structural factors inuniversity students absenteeism.
8. ساختاري و فراساختاري و دانشگاه گريـزي دانشـجويان از ReVuOtV: According to the results of theکلاس هاي درسي رابطـه معنـاداري وجـود دارد و عوامـل research, there was a significant relationshipbetween individual, structural and beyond-فردي مهم ترين پيش بينـي کننـده غيبـت دانشـجويان از structural factors and absenteeism, and theکلاس هاي درسي است .
نتايج پژوهش نشان داد حتي با کنترل نقـش عوامـل درون زا در رابطـه بـين غيبت و عملکرد تحصيلي، حضور در کلاس هاي درسي هنوز هم به طور معناداري بـر رتبـه تحصـيلي تأثير ميگذارد (٢٠١٦ ,Teixeira).
در پژوهش ديگري مشخص گرديد که بيماري، تعهدات خانوادگي، عدم علاقه به يک موضوع خاص ، مهم ترين عوامل اثرگذار بر غيبت دانشجويان از کـلاس هـاي درسـي اسـت ، هرچنـد اخـلاق ، قوانين و سياست هاي اجتماعي به عنوان موضوعات کم اهميت تر نيز ممکن است بر غيبت دانشـجويان تأثيرگذار باشد.
نتايج پژوهش نشان ميدهد عوامل سيستم دانشگاهي و به ويژه کيفيـت زنـدگي زيسـت شـده در کلاس درس ، با ميزان دانشگاه گريزي دانشجويان مرتبط است .