Abstract:
هدف پژوهش حاضر، کشف ادراکات و تجارب زیسته ی معلمان مدارس ابتدایی شهر شیراز از رهبری آموزشی بود. طرح پژوهش کیفی و روش پژوهش پدیدارشناسی بود. مشارکتکنندگان بالقوه پژوهش حاضر معلمان مدارس ابتدایی شهر شیراز بودند، که با رویکرد نمونهگیری هدفمند با تکنیک معیار، 23 نفر از معلمان مدارس ابتدایی جهت کشف ادراکات و دیدگاه آنها نسبت به رهبری آموزشی انتخاب شدند. انتخاب مشارکتکنندگان بر مبنای اشباع نظری و ابزار مورد استفاده جهت جمع آوری اطلاعات مصاحبهی نیمه ساختاریافته بود. برای سنجش اعتبار اولیه دادهها از معیارهای قابل قبول بودن و قابلیت اعتماد بودن دادههای کیفی استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش تحلیل مضمون استفاده شد. پس از کدگذاری اطلاعات با استفاده از روش تحلیل مضمون، دوازده مضمون پایه، سه مضمون سازمان دهنده و یک مضمون فراگیراستخراج شد. یافتههای پژوهش نشان داد، برخی از مولفههای رهبری آموزشی در مدارس ابتدایی شهر شیراز ویژگیهای سازمانی مانند: تامین امکانات آموزشی، توانمندسازی معلمان، توجه به نیازهای روان شناختی دانش آموزان و ویژگیهای آموزشی مانند: پیشرفت تحصیلی، برگزاری اردوها و مراسمها، همکاری در کلاس داری و ویژگیهای شخصیتی مانند: حل مسئله، روابط همراه با احترام، حق طلبی میباشند. یافتههای پژوهش حاضر میتواند مقدمهای برای توجه و شناخت بیشتر درخصوص رهبری آموزشی و بهسازی وضعیت موجود باشد.
The purpose of this study was to explore the viewpoints of elementary teachers on educational leadership . The research design was qualitative with phenomenological method . The potential participants of the present study included the teachers of elementary schools in Shiraz city . Twenty-three Elementary school teachers were selected to determine their views on educational leadership by a targeted sampling approach based on saturation technique . Semi- structured interview was used to collect data.The acceptability and reliability criteria for qualitative data were used to determine the initial validity of the collected data . Thematic analysis method was used to analyze the data.After coding the data using thematic analysis method, basic, organizing, and inclusive themes were extracted . Research findings showed that : some of the basic components of educational leadership in elementary schools in Shiraz are its organizational such as providing educational facilities, empowering teachers, paying attention to students’ psychological needs, and educational features such as: academic achievement, camping and ceremonies, classroom collaboration, and personality traits such as problem solving, relationship with respect right is personality characteristics . The findings of the present study could be an introduction to further attention and understanding of the educational leadership and the improvement of the current situation.