Abstract:
هدف از پژوهش حاضر این است که باتوجه به اشراف خداوند به ساختارهای وجودی انسان، مؤلفههای مفهومی استعداد از قرآن کریم استخراج شده و تعریفی جامع و متفاوت از آن ارائه شود. برای این منظور تک تک واژگان قرآن کریم بهروش تحلیل مضمون استقرا شده و شبکه ای از واژگان مرتبط با مفهوم استعداد شکل گرفت. درنهایت این شبکه واژگان با چینشی منطقی کنار هم قرار گرفته و تعریف جامعی از استعداد پدید آمد. جامعه مطالعاتی، تمام آیات مرتبط با استعداد در قرآن کریم است و همه آیاتی که به نحوی مرتبط با استعداد بودند، بهعنوان نمونه بررسی شدند. یافته ها نشان میدهد تعریف بهدست آمده از قرآن کریم، تفاوت منحصر به فردی با سایر تعاریف استعداد داشته که از آن جمله می توان به نگاه کلنگرانه قرآن به انسان، چند مؤلفهای و فرایندی بودن، جهتمندی و همراستایی آن با خداوند صاحب فضل و ماهیت اجتماعی و مسئولیتآور بودن استعداد اشاره کرد. بهاینترتیب بهواسطه نگاه کلنگرانه و جامع قرآن به انسان می توان ادعا کرد که نقص و محدودیت سایر نظریه ها ـ که هرکدام از زاویه ای به انسان نگاه می کنند ـ، در این تعریف مشهود نبوده و همچنین فرایندی بودن آن می تواند همزمان اشاراتی نیز به گام های ایجاد و شکوفایی استعداد در انسان داشته باشد.
One of the most important issues in the success and development of the individual and society is the discussion of talent and its recognition. There are many definitions of talent in psychology, each of which deals with different aspects, such as intrinsic or acquired. But so far no comprehensive definition has been provided, and there is much ambiguity. Since the complete aristocracy defining the subject has a special effect on the finality of the definition, this study seeks to identify and discuss the components in the definition of talent from the perspective of the Qur'an by the method of Qur'anic semantics. For this purpose, each word of the Qur'an has been studied through total induction, a semantic network of words related to the concept of talent has been formed. Then, by lexical study and semantic analysis of these words, paying attention to their Quranic usage and extracting verses containing these words, the semantic components of the concept of talent in the Holy Quran were discovered. These components are arranged in a logical order next to each other according to the context of the verses and the position of the words in them, and provide a comprehensive and different definition of the existing definitions. Among the characteristics of this definition, we can point to a holistic view of man, multi-component and process-oriented, orientation and alignment with God, the possessor of grace and social nature, and the responsibility of talent.
Machine summary:
ir تاریخ دریافت مقاله: 24/04/1399 تاریخ پذیرش: 19/08/1399 چکیده هدف از پژوهش حاضر این است که باتوجه به اشراف خداوند به ساختارهای وجودی انسان، مؤلفههای مفهومی استعداد از قرآن کریم استخراج شده و تعریفی جامع و متفاوت از آن ارائه شود.
بهاینترتیب بهواسطه نگاه کلنگرانه و جامع قرآن به انسان میتوان ادعا کرد که نقص و محدودیت سایر نظریهها ـ که هرکدام از زاویهای به انسان نگاه میکنند ـ، در این تعریف مشهود نبوده و همچنین فرایندی بودن آن میتواند همزمان اشاراتی نیز به گامهای ایجاد و شکوفایی استعداد در انسان داشته باشد.
J - Lohman - Snow, Corno & Cronbach - Plucker & Barab - Dai مفهومی است که لازم است افراد به سمت توجه به آن در خودشان هدایت شوند، پس از مرور مفهوم آن از جنبههای گوناگون، از منظر قرآن نیز مورد توجه و بررسی قرار گرفت.
گامهای انجام این کار در ادامه بیان شدهاند: گام اول: جمعآوری و بررسی تعاریف موجود از استعداد گام دوم: تعیین شاخصهای کلیدی مستخرج از این تعاریف برای ارائه تعریف واحد اولیه گام سوم: استخراج مؤلفههای موجود در تعریف بهدست آمده بهجهت شناسایی واژههای مرتبط در قرآن جمعبندی این مراحل در جدول 1 نشان داده شده است: جدول 1.
Rethinking giftedness and gifted education: A proposed directionforward based on psychological science.