Abstract:
هدف این پژوهش رفتار خرید غیرمعمول در مراحل اولیه بیماری همهگیر کووید - 19 با رویکرد پاسخ، محرک و ارگانیسم بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و روش آن توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیهی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم (تعداد 15238 نفر) در سال 1399 بوده است، با توجه به فرمول کوکران، تعداد نمونه موردنیاز 375 نفر برآورد گردید. جهت نمونهگیری از روش نمونهگیری طبقهای، استفاده شده است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه لاتو و همکاران (2020)، است که شامل31 پرسش بوده است. نتایج حاصل از پژوهش با استفاده از نرمافزار Smart PLSنشان میدهد که قرارگرفتن در معرض منابع اطلاعاتی آنلاین بر افزایش بیش از حد اطلاعات، سایبرکندریا و شدت تصور فرد تاثیر مثبت دارد. اضافهبار اطلاعاتی بر شدت تصور فرد و سایبرکندریا تاثیر مثبت دارد. شدت تصور فرد برقصد منزوی شدن فرد و قصد خرید غیرمعمول تاثیر مثبت دارد. سایبرکندریا برقصد منزوی شدن فرد و قصد خرید غیرمعمول تاثیر مثبت دارد. خودکارآمدی انزوا برقصد منزوی شدن فرد و قصد خرید غیرمعمول تاثیر منفی دارد.
The aim of this study was unusual buying behavior in the early stages of Covid-19 epidemic with a stimulus-organism approach. This research was a descriptive survey in terms of applied purpose and method. The statistical population of the study included all students of Qom Islamic Azad University (15238 people) in 1399. According to Cochran's formula, the required number of samples was estimated at 375 people. For sampling, stratified sampling method has been used. The data collection tool was the Lato et al. (2020) questionnaire, which consisted of 31 questions. The results of the research using Smart PLS software show that exposure to online information sources has a positive effect on information overload, cybercanderia and the intensity of the person's imagination. has it. The intensity of one's perception has a positive effect on one's intention to isolate oneself and one's intention to buy unusual. Cybercandria has a positive effect on one's intention to isolate oneself and one's intention to buy unusual. The effectiveness of isolation itself has a negative effect on the intention to isolate oneself and the intention to make unusual purchases.
Machine summary:
اولاً، اگرچه مطالعاتی در مورد فاجعه بلای طبیعی و بیماریهای همهگیر انجام شده است، اما در طی یک Miri Wong Wen Weinstein Brug Laato قرن، این میزان و تأثیر اقتصادی از کوید - 19 مشاهده نشده است.
ما پیشنهاد میدهیم که ترکیب 5 e"/>e"/>S-O-R با دیدگاههای نظری موجود که معمولاً برای درک رفتار انسان در طی بیماریهای همهگیر مانند PMT استفاده میشود، بینشی در مورد چگونگی ارتباط محرکهای محیطی با بیماریهای همهگیر ارائه میدهد که منجر به خرید غیرمعمول می Risks, Attitudes, Norms, Abilities &Self-Regulation Mosler Protection-Motivation Theory Sherman Stimulus-Organism-Response بیماری همهگیر کوید - 19 و پاسخ عمومی تا سال ۲۰۰۷، بیش از ۳۶ ویروس کرونا شناخته شده بود و در بین آنها، ویروس کروند - سارس (SARS-CoV) با ۴۰۰۰ مطالعه، بیشترین آمار تحقیقاتی را داشت (چنگ 1 و همکاران ۲۰۰۷).
با استفاده از چارچوب S-O-R (مهرابیان و راسل، ۱۹۷۴)، در معرض منابع اطلاعاتی آنلاین بهعنوان محرکهای محیطی، اطلاعات بیش از حد بهعنوان ارگانیسم و دو پاسخ روانشناختی (سایبرکندریا و میزان شدت تصور فرد از بیماری) و دو پاسخ رفتاری (قصد ایجاد غیرمعمول خرید و خود انزوائی) قرار گرفته است.
مقدار آماره t نیز 071/55 بهدستآمده است که از 96/1 بزرگتر بوده و نشان میدهد همبستگی مشاهده شده معنادار است؛ بنابراین با اطمینان 95% قرار گرفتن در معرض منابع اطلاعاتی آنلاین بر افزایش بیش از حد اطلاعات تأثیر مثبت دارد.
مقدار آماره t نیز 847/7 بهدستآمده است که از 96/1 بزرگتر بوده و نشان میدهد همبستگی مشاهده شده معنادار است؛ بنابراین با اطمینان 95% قرار گرفتن در معرض منابع اطلاعات آنلاین بر شدت تصور فرد تأثیر مثبت دارد.