Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش آموزشهای مدرسهای در پرورش ویژگیهای شهروند قانون مدار از دیدگاه دبیران و دانش آموزان دوره متوسطه شهرستان شهرکرد در سال تحصیلی89- 90 به روش توصیفی پیمایشی انجام گردیده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان و دبیران دوره متوسطه شهرستان شهرکرد میباشد. حجم نمونه مطابق با جدول مورگان (n= 377) برای دانش آموزان و (n= 274) برای دبیران تعیین گردید ونمونهگیری به روش تصادفی انجام شده است. برای جمع آوری دادهها از دو پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد که هر کدام مشتمل بر 40 سوال بود. برای تعیین روایی نظرات چند نفر از صاحب نظران و اهل فن استفاده شد و برای تعیین پایایی از فرمول آلفای کرونباخ استفاده و پرسشنامه دانش آموزان 93 درصد و پرسشنامه دبیران 91 درصد محاسبه گردید. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آمار و آمار استنباطی انجام گردید. نتایج حاصل حاکی از آن بود که از دیدگاه دبیران بین آموزشهای مدرسهای و آگاهی از قانون، کسب مهارت شهروندی، التزام عملی به قانون، کسب و ارتقاء هویت ملی، رعایت حقوق دیگران، کسب روحیه مشارکت جویی، کسب نگرش شهروندی، کسب روحیه مسئولیت پذیری، ارتقاء دانش سیاسی و حفاظت از محیط زیست در دانش آموزان موثر هستند. اما از دیدگاه دانش آموزان آموزشهای مدرسهای فقط در شناخت و رعایت حقوق دیگران نقش دارند و در دیگر مولفههای ذکر شده نقشی ندارند.
His study investigated the role of school education in fostering features of lawful citizenship from the view of teachers and students of high school career in Shahr-e-Kord city in the 89-90 academic year, which is a descriptive survey was conducted. The study population included all students and teachers of high school in Shahr-e-Kord city. The Sample size was determined according to Morgan table (n =377) for students and (n=274) for teachers and the sampling was done randomly. The two researcher-made questionnaires comprising 40 questions were used for collecting data. To determine the validity of comments it was used of some pundits and experts and to determine the reliability coefficient with use of formula of Cronbach for questionnaire of students were 93 percent and 91 percent for teachers' questionnaire. It was used for analysis of the data of two level statistics: A) descriptive statistics and inferential statistics. The results indicated that from the views of teachers between school education and knowledge of the law, citizenship skills, commitment to the practice of law, business and promotion of national identity, respect the rights of others, seeking to acquire a spirit of partnership, citizenship, business attitude, business spirit of responsibility, promotion of political science and environmental protection are effective in students but from the perspective of students, only recognizing and respecting the rights of others involved in school education and have no role in other components.