Abstract:
با توجه به توسعه به کارگیری مدیریت خدمات فناوری اطلاعات (ITSM) در سازمان ها، هدف این پژوهش ارائه مدلی ریاضی جهت ارزیابی و انتخاب سیستمهای مدیریت خدمات فناوری اطلاعات می-باشد. در این پژوهش دستهبندی جدیدی از نیازمندیهای کارکردی و غیرکارکردی و همچنین مدل چند هدفه فازی ارائه شده است. نیازمندیهای کارکردی که برگرفته از فرآیندهای ITIL میباشد به صورت کلی شامل: نیازمندیهای استراتژیک، طراحی، انتقال، عملیات و بهبود مستمر سرویس میباشد. علاوه بر این، سه نیازمندی دسترسپذیری، ظرفیت و رخداد با دقت بیشتری مورد بررسی قرار گرفت است. در مجموع 64 معیار جهت ارزیابی ارائه شده است. مدل توسعه داده شده با رویکرد فازی نیز شامل 5 تابع هدف و 7 محدودیت میباشد که با الگوریتم های برنامه ریزی آرمانی، محدودیت اپسیلون، NSGA2 و MOPSO پیاده سازی شد. از مدل ارائه شده به منظور ارزیابی وانتخاب نرمافزار در شرکت ارائه دهنده خدمات فناوری اطلاعات استفاده شده است. مدل ارائه شده نه تنها سازمان را در انتخاب بهترین تامین کننده کمک کرد بلکه در شناسایی تقاط ضعف تامین کننده، کاهش زمان تصمیمگیری، افزایش دقت و سهولت تصمیمگیری یاری میرساند. نتایج پیادهسازی مدل در چهار الگوریتم یاد شده نشان از آن دارد که الگوریتمMOPSO بهترین نتیجه را نسبت به سه الگوریتم دیگر داشته است و به ترتیب سه الگوریتم NSGA2، برنامه ریزی آرمانی و محدودیت اپسیلون در رتبه های بعدی قرار گرفتند.
Regarding the complexity of IT service management (ITSM), the purpose of this study is to provide a mathematical model for evaluating and selecting ITSM solution In this research, a new classification of functional and non-functional requirements as well as a fuzzy multi-objective model is presented. The functional requirements derived from the ITIL processes generally include: strategic requirements, design, transfer, operation, and continuous service improvement. In addition, three requirements for availability, capacity and occurrence were carefully examined. a total of 64 criteria for assessing ITSM systems are provided. The developed models with fuzzy approach also include 5 objective and 7 constraints that were implemented with fuzzy multi-objective Techniques. The proposed model was used to evaluate and select the software in the IT service provider company. The proposed model not only helps the organization to choose the best supplier, but also helps identify the supplier's weaknesses, reduce decision-making time, and increase the accuracy and ease of decision-making. The results of the methods that used to solved the model show that the MOPSO algorithm has the best result than the other three ones. Respectively NSGA2, Goal programming and epsilon constraint were ranked in the following order.