Abstract:
بادی، ف. و همکاران (1394). بررسی تاثیر آموزش های مهارتی بر وضعیت رفتارهای انحرافی زنان ندامتگاه گرگان. مهارت آموزی، دوره 4، شماره 14، صص 21-35.
پایا، ع. و همکاران (1390). ارزیابی آینده ﭘﮋوﻫﺎﻧﻪ ﺗﺄﺛﻴﺮات ﻋﻠﻮم و ﻓﻨﺎوری ﻫﺎی ﻫﻤﮕﺮا بر حوزه های اخلاق، اجتماع و سیاست در ایران تا 1404، رهیافت، شماره 49 ، صص 19-27.
تقوی، س.ز. و همکاران (1394). نیازسنجی آموزش های مهارتی بر اساس سند آمایش سرزمین در بخش صنعت. مهارت آموزی، دوره 4، شماره 14، صص 83-101.
جعفری، پ. و دشمن زیاری، ا. (1388). بررسی شیوه های مهارت آموزی در صنایع منتخب جهان بهمنظور ارائه مدل مناسب برای صنعت خودروسازی ایران. پژوهشهای مدیریت. دوره 20، شماره 80، صص 61-74.
حسن بیگی، ا. و عین القضاتی، ع. (1394). نقش فناوری های همگرا در ارتقاء توان دفاعی جمهوری اسلامی ایران، مطالعات دفاعی استراتژیک، سال 13، شماره 60 ، صص 27-51.
حسن بیگی، ا. و همکاران (1394). نقش فناوری های نوین همگرا بر بهبود زندگی مردم و ارتقای امنیت ج.ا.ا. ؛ پژوهش های حفاظتی- امنیتی، سال 3، شماره 15، صص 33-68.
حسنی، م. (1393). نیازسنجی آموزش های مهارتی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان غربی در حوزه صنعت. مهارت آموزی، دوره 3، شماره 9، صص 67-92.
حکیم، ا. و علایی، ح. (1392) بررسی کاربردها و تحلیل فرصتها و تهدیدات فناوری های همگرا (NBIC) در حوزه دفاعی کشور. سیاست دفاعی، سال 21، شماره 82 ، صص 61-110.
حیدری موسی نارنجی، ح. و حیدری موسی نارنجی، م. (1391). تحلیل تاثیر آموزش های فنی و حرفه ای بر عملکرد تخصصی و اثربخشی شغل های مهارتی. مهارت آموزی، دوره 1، شماره 2، صص 49-73.
خاوری، س.ع. و گرزین، ر. (1393). آسیب شناسی نظام آموزش مهارتی. مهارت آموزی، دوره 3، شماره 10، صص 77-92.
رحمانی، س.ف. و همکاران (1394). ایجاد کارگاه های آموزشی فناورانه در مهارت آموزی با رویکرد کاهش هزینه های آموزشی. مهارت آموزی، دوره 3، شماره 12، صص 7-18.
رستم نیا، ا. و غیابی، س. (1394). بررسی تاثیر شرکت در دوره های آموزش مهارتی مساله محور بر خلاقیت کودکان و نوجوانان از دیدگاه مربیان. مهارت آموزی، دوره 4، شماره 14، صص 69-81.
رنجبر، م. و نیرومند، پ. (1393). ملاحظاتی بر عوامل و شیوه های موثر درتوانمندسازی زنان و اشتغال آنان در ایران با تاکید بر آموزش های مهارتی. مهارت آموزی، دوره 2، شماره 8، صص 75-91.
شاکری کهنمویی، ع. (1395). چشم اندازها و واقعیتهای فناوری های همگرا ، فناوریهای همگرا ، سال 1، شماره 4، صص 21-29.
صالحی عمران، ا. (1393). آسیب شناسی مدیریت آموزش های مهارتی کشور. مهارت آموزی، دوره 2، شماره 8، صص 25-48.
طبرسا، غ.ع. و نعمتی، م. (1393) بررسی نقش مهارت آموزی بر تمایل به نوآوری، تسهیم دانش و عملکرد شغلی. مهارت آموزی، دوره 2، شماره 8، صص 123-142.
طوسی، ا.س. (1394). بررسی جایگاه فناوری های آموزشی و ارتقاء کیفیت آن در حیطه مهارت آموزی. مهارت آموزی، دوره 4، شماره 14، صص 37-55.
عباسی اسفجیر، ع.ا. و رضایی قلعه، هـ. (1390). نیازسنجی توسعه آموزش های فنی و مهارتی مجازی در آموزش و پرورش استان مازندران. فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، دوره 1، شماره 3، صص 113-143.
عطارنیا، ا. و همکاران (1393). بررسی وضعیت تدوین خط مشی در نظام غیررسمی آموزش مهارتی ایران. مدیریت فرهنگ سازمانی، دوره 12، شماره 2، صص 345-374.
فروزش، ع. و همکاران (1394). بررسی کیفیت آموزش های مهارتی بازار محور در اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان بر اساس مدل سروکوال. مهارت آموزی، دوره 3، شماره 11، صص 99-110.
قاسمیان، ا. (1394). بررسی نقش آموزش های مهارتی بر میزان اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی با کمک تکنیک معادلات ساختاری. مهارت آموزی، دوره 3، شماره 11، صص 33-47.
مهدی، ر. (1394). جایگاه مهارت آموزی در دانشگاههای نسل سوم. مهارت آموزی، دوره 4، شماره 14، صص 103-117.
میرزامحمدی، م.ح. و همکاران (1391). بررسی نقش مهارت آموزی در توانمندسازی نیروی انسانی. مهارت آموزی، دوره 1، شماره 2، صص 103-122.
میرقادری، س.هـ. (1394). بررسی مهارت آموزی و اشتغال در خوشه های صنعتی از دیدگاه پویایی شناسی سیستم. مهارت آموزی، دوره 4، شماره 13، صص 125-133.
نبی پور، ا. و اسدی، م. (1393) فناوری های همگرا: شکل دهنده آینده پزشکی، طبّ جنوب، سال 17، شماره 6 ، صص 1045-1067.
نصری، ر. و همکاران (1392). بررسی تاثیر مهارت مربیان و محتوای دوره های آموزشی بر توانمندی مهارتی کارآموزان مرکز آموزش فنی و حرفه ای خواهران ایلام. مهارت آموزی، دوره 2، شماره 6، صص 43-57.
هداوند، س. (1390). بررسی مهارت های مورد نیاز مهندسان در برنامه های آموزش مهندسی با استفاده از مدل مهارتی کاتز. فناوری آموزش، دوره 6، شماره 1، صص 9-16.
Skilled manpower is a key competetive advantage for any organization toward a knowledge-based development. "Skill Training System", with such an important duty, is under influence of science & technology development, so it is neccesary to investigate the effects of new technological concepts as "Technological Convergence". This study uses "Environmental Scanning" to foresight "Convergent Technologies" in skill training system and the results show that all components of the system (Inputs, Processes, Outputs & Outcomes) will be changed by those technologies (Nano, Bio, ICT & Cognitive Sciences) in future.
Machine summary:
نظام آموزش مهارتي همواره تحت تأثير جريان توسعۀ علم و فنّاوري قرار داشته است، اما چنين گفته ميشود كه در دنياي كنوني، جريان توسعۀ علم و فنّاوري به گذرگاهي خاص رسيده است كه در آن فنّاوريها و علوم مختلف براي پيشرفت بيشتر بايد با يكديگر تركيب شوند (حسنبيگي و عينالقضاتي، 1394)؛ چنين شرايطي سبب شده تا مفاهيم جديدي همچون «همگرايي فنّاورانه» و «فنّاوريهاي همگرا» به ادبيات آيندهپژوهي مهارتآموزي معرفي شوند.
دورههاي مهارتآموزي بر ساير خردهنظامهاي سازمان از قبيل نظام نوآوري، سيستم مديريت دانش و نظام ارزيابي عملكرد شغلي نيز تأثير مثبت و تقويتكننده دارد (طبرسا و نعمتي، 1393)؛ ج) سطح ملي: برخي از مهمترين كاركردهاي نظام آموزش مهارتي در سطح اجتماعي و ملي عبارتاند از: ايجاد اشتغال پايدار و رفع بحران بيكاري (رحماني و همكاران، 1394؛ عطارنيا و همكاران، 1393)، توليد ثروت در جامعه (خاوري و گرزين، 1393)، تشكيل سرمايۀ انساني از طريق تربيت نيروهاي ماهر (قاسميان، 1394)، ترغيب و توسعۀ فرهنگ کارآفريني (مهدي، 1394؛ ميرزامحمدي و همكاران، 1391)، آﻣﺎدهﺳﺎزي ﻧﻴﺮوي اﻧﺴﺎﻧﻲ در ﻣﻘﻴﺎس ﺟﻬﺎﻧﻲ (حيدري موسي نارنجي و حيدري موسي نارنجي، 1391) و همچنين رفع معضل بيکاري فارغالتحصيلان دانشگاهي كه از عدم تناسب ميان آموزشهاي دانشگاهي با واقعيتهاي بازار كار ناشي ميشود (قاسميان، 1394؛ مهدي، 1394).
نتايج اين تحقيق را مي توان در تكميل و تاييد يافته هاي پژوهش عباسي اسفجير و رضايي قلعه (1390) نيز دانست كه استفاده از فناوريهاي نوين (به ويژه فناوري اطلاعات و ارتباطات) را در نظام آموزش مهارتي مورد بررسي و معرفي قرار داده اند.