Abstract:
این پژوهش درصدد است مزیتهای رقابتی پایدار موسسات کارآموزی فنی و حرفهای آزاد شهرستان گرگان را شناسایی کند. این مزیتها بر اساس ابعاد کیفیت، کارآیی، پاسخگویی به مشتریان و نیز نوآوری مورد شناسایی قرار گرفت. جامعۀ هدف، مدیران و موسسان آموزشگاههای فنی و حرفهای آزاد شهرستان گرگان به تعداد 453 نفر بودند که در 206 آموزشگاه فعالیت میکنند. نمونهگیری به روش تصادفی طبقهای با رعایت انتساب متناسب انجام شد و تعداد افراد نمونه بر اساس جدول کرجسی و مورگان 210 نفر تعیین شد. ابزار گردآوری دادهها اطلاعات موجود در اسناد و پیشینۀ تحقیقات انجامشدۀ قبلی و یک پرسشنامۀ محقق ساخته برای گردآوری نظرات خبرگان برای شناسایی مزیتهای رقابتی و نیز پرسشنامۀ محقق ساخته دیگر برای اخذ نظرات افراد نمونه جهت تعیین سطح اهمیت و اولویت مزیتهای رقابتی شناساییشدۀ موسسات کارآموزی فنی و حرفهای آزاد بود. پایایی پرسشنامهها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ معادل 968/0 به دست آمد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه توسط گروهی از متخصصان و خبرگان در رشتههای مختلف و استادان راهنما و مشاور موردبررسی قرار گرفت. همچنین با توجه به اینکه اطلاعات اخذشده از افراد نمونه در قالب تحلیل عاملی تاییدی موردبررسی قرار گرفت؛ روایی پرسشنامه طی آزمونهای اخذشده توسط نرمافزار نیز تایید شد. از رسم جداول و نمودار برای توصیف دادهها و انجام آزمون کولموگروف اسمیرنوف برای بررسی نرمال بودن نمونه و آزمون KMO برای تعیین و تشخیص مناسب بودن دادهها برای تحلیل آماری و تناسب همبستگیهای موجود در بین دادهها استفاده شد. تجزیهوتحلیل استنباطی دادهها نیز با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی انجام گردید. بر اساس نتایج بهدستآمده از پژوهش مشخص شد بین شاخصهای شناساییشده و مولفهها و ابعاد چهارگانۀ کیفیت، کار آیی، پاسخگویی به مشتریان و نوآوری همبستگی معناداری وجود دارد. بنابراین، این شاخصها میتوانند بهعنوان مزیتهای رقابتی موسسات کارآموزی فنی و حرفهای آزاد شناخته شوند.
This study seeks to identify sustainable competitive advantages of Gorgan VET private institutes. These advantages were identified based on the dimensions of quality, efficiency, customer responsiveness and innovation. The target community, directors and founders of VET private institutes in Gorgan, were 453 people who work in 206 institutes.Random sampling was done by observing the sample by Morgan table 210, respectively. The data gathering tool included information from previous documents and records, and a researcher-made questionnaire to collect expertschr('39') comments to identify competitive advantages, as well as another researcher-made questionnaire for obtaining the views of sample individuals to determine the importance and priority of the competitive advantages identified by VET private institutes. The reliability of the questionnaire using Cronbachchr('39')s alpha coefficient was equal to 968/0. The face and content validity of the questionnaire was evaluated by a group of experts and experts in various disciplines and counselors. Considering the fact that the information was collected from sample people in the form of confirmatory factor analysis, the validity of the questionnaire was confirmed during the tests by the software.
The study revealed that among the factors identified in the elements and aspects of quality, efficiency, responsiveness to customers and innovation there are significant correlations, so the index can be as competitive advantages institutions, VET private institutes to be recognized.
Machine summary:
Jimens Sanz Valle سؤالات پژوهش سؤال اصلی مزیتهای رقابتی پایدار مؤسسات کارآموزی فنی و حرفهای آزاد چیست؟ سؤالات ویژۀ پژوهش مزيتهاي رقابتي مؤسسات كارآموزي فني و حرفهاي آزاد از بعد كيفيت چيست؟ مزيتهاي رقابتي مؤسسات كارآموزي فني و حرفهاي آزاد از بعد كارايي چيست؟ مزيتهاي رقابتي مؤسسات كارآموزي فني و حرفهاي آزاد از بعد پاسخگويي به مشتري چيست؟ مزيتهاي رقابتي مؤسسات كارآموزي فني و حرفهاي آزاد از بعد نوآوری چيست؟ اولویتبندي و تعيين سطح اهمیت مزيتهاي رقابتي دستهبندیشده مؤسسات کارآموزی فنی و حرفهای آزاد چگونه است؟ روش پژوهش نظر به اینکه پژوهش حاضر درصدد تشخیص مشکل و ارائۀ راهکار به ادارۀ کل آموزش فنی و حرفهای گلستان بوده است تا با استناد به این پژوهش برنامهریزیهای مرتبط در جهت هر چهبهتر شدن کیفیت آموزشهای فنی و حرفهای و بهبود وضعیت کسبوکار مؤسسات كارآموزي فني و حرفهای آزاد صورت پذیرد، لذا یک تحقیق کاربردی 1 است.
نتايج تحليل عاملي تأييدي مرتبۀ اول و دوم بعد کیفیت {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} تحلیل عاملی تأییدی مرتبۀ اول و دوم متغیر کار آیی متغیر کار آیی از دو مؤلفۀ مدیریت و مشارکت تشکیلشده است و تعداد 9 شاخص برای مؤلفهها در نظر گرفتهشده است.
بر اساس نتايج بهدستآمده در اين پژوهش، مشخص شد كه كيفيت يكي ديگر از ابعاد مزيت رقابتي براي مؤسسات کارآموزي فني و حرفهاي آزاد شهرستان گرگان است.
کار آیی یکی دیگر از مزیتهای رقابتی شناساییشده برای مؤسسات کارآموزي فني و حرفهاي آزاد شهرستان گرگان است که از دو مؤلفۀ مدیریت و مشارکت تشکیل میشود.