Abstract:
پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت دادهها کمی و از نظر شیوه گردآوری دادهها توصیفی ـ پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش، کارآموزان دختر مرکز آموزش فنی و حرفهای خواهران ایوان به تعداد 30 نفر بودند که به صورت تمام شماری مورد مطالعه قرار گرفتهاند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهی محقق ساختهای بوده که روایی آن به تایید سه نفر از اعضای گروه کارآفرینی دانشگاه ایلام رسید. پایایی پژوهش با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای بخشهای مختلف پرسشنامه از 72./. تا 94./. محاسبه گردید که بیانگر مناسب بودن پایایی پرسشنامه بود. نتایج پژوهش نشان داد که میزان آشنایی کارآموزان با مفاهیم و مهارتهای کارآفرینی، آمادگی ورود به کسب و کار، روشهای تامین مالی و مهارتهای ارتباطات بالاتر از حد متوسط بوده است. و میزان آشنایی کارآموزان در موارد راه اندازی کسب و کار، مهارت بازاریابی، مهارتهای مالی و حسابداری، مهارتهای مدیریتی و مهارت منابع انسانی پایینتر از حد متوسط بوده است.
The Purpose of this study was to Investigate the Business and Entrepreneurial Skills of Trainees in Eyvan Woman Technical and Vocational Training Center. The methodology of the research was descriptive – survy. The statistical population of the study was 30 Trainees in Eyvan Woman Technical and Vocational Training Center that were studied by Census Method. The data collection tool was a researcher-made questionnaire that it’s validity was confirmed by three faculty members from the Department of Entrepreneurship and Rural Development at Ilam University. The reliability of the questionnaire was the range of 0.72 to 94.0 using Cronbachchr('39')s alpha coefficient, which it was acceptable. Data analysis were performed using the SPSS21 software. The findings showed that amount of trainees familiarity to the entrepreneurial concepts and skills, preparation to enter the business, financing methods and communication skills were higher than medium level. Also based of research results, amount of trainee’s familiarity to the start up business, marketing skills, financing and accounting skills, management skills and human resource skills were lower than medium level.
Machine summary:
با توجه به ميانگين كلي حاصل(05/4) در اين خصوص ميتوان گفت كه میزان آشنایی کارآموزان با اهمیت انتخاب کسب وکار براساس مهارت شخصی و نیز انگیزه ورود به کسب و کار پایینتر از حد «متوسط» بوده است.
جدول2- میزان آشنایی کارآموزان با مفاهیم آمادگی ورود به کسب و کار {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} میزان آشنایی کارآموزان با روش های تامین مالی نتایج بیانگر این نکته بود که از ميان گويههاي روشهای تامین مالی(جدول3)، آشنایی با انواع روشهای تامین مالی با ميانگين 14/3 بيشترين ميزان و آشنایی با نحوه محاسبه نرخ بهره با ميانگين 52/2 کمترين مقدار بوده است.
جدول10- میزان آشنایی کارآموزان با تثبیت کسب و کار {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} میزان آشنایی کارآموزان با مهارتهای تصمیمگیری بر اساس یافتههای پژوهش از ميان گويههاي مهارتهای تصمیمگیری(جدول11)، آشنایی با اهمیت انتخاب گزینه سازگار با شرایط با ميانگين 11/4 بيشترين ميزان و آشنایی با نحوه اخذ اطلاعات لازم برای تصمیمات موثر با ميانگين 54/3 کمترين مقدار بوده است.
جدول13- میزان آشنایی کارآموزان با مهارت منابع انسانی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} اولویتبندی مهارت های کسب وکار و کارآفرینانه مورد نیاز کارآموزان یافتههای این پژوهش در مورد میزان آشنایی کارآموزان دختر مرکز آموزش فنی و حرفهای ایوان در پایان کارگاههای آموزشی مهارتی برگزار شده برای آنها در جدول(14)، آمده است.
بر اساس اطلاعات گردآوري شده از ميان گويههاي نشاندهنده تثبیت کسب و کار ميتوان گفت كه میزان آشنایی کارآموزان با راهکارهای یافتن بازارهای جدید پایین تر از حد «متوسط» بوده است.
The effectiveness of the entrepreneurship education program in upgrading entrepreneurial skills among public university students.