Abstract:
یکی از مهمترین اهداف انقلاب اسلامی، اسلامیسازی همۀ بخشهای نظام و تحقق اسلامیت در همۀ زمینههای اجتماعی است. در این راستا، اسلامیسازی علوم انسانیِ مبتنی بر ماتریالیست، همواره مورد تأکید رهبر معظم انقلاب بوده است. هدف: هدف از انجام این پژوهش، جایگزینی مبانی اسلامی به جای مبانی سکولار در نظریۀ اصل آزادی قراردادی و معرفی یک نظریۀ اسلامی معادل با آن بود. روش: این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی و انتقادی و با رویکرد مبنامحور انجام شده است. یافتهها: با جایگزینی مبانی اسلامی به جای مبانی غربی در نظریۀ اصل آزادی قراردادی، این نظریه به یک نظریۀ اسلامی تبدیل شد که با نمونۀ غربی آن تفاوتهایی دارد. نتیجهگیری: نظریۀ «آزادی قراردادی» با مبانی اسلامی، آزادی را تا جایی جایز میداند که مخالف وحی و شرع مقدس نباشد. بنابر این، حدود آزادی انسان در ایجاد تعهد و قراردادها، توسط وحی و شرع مشخص میشود.
Objectives: The purpose of this article is to reconstruct and formulate Morteza Motahari's arguments about the meaning of Islamic social science. Accordingly, both his positive and independent views were expressed, and others' negative and critical statements were answered.Method:The data collection of this paper was text-based and inferential and deductive method based on qualitative content analysis was used in data analysis.Results: Morteza Motahari's criticisms of the meaninglessness of Islamic social science were as follows: the prevalence of Islamic social themes;The interplay of Islam's end with social science, the epistemic logic of Islam with social science, the relevance of Islamic knowledge, and the relevance of Islamic analysis to social science.Conclusion: First, Islamic social science was religiously justified, and Islam had such a link with social science; secondly, rationally, there was also a possible impediment to the scientific rationality of science. And it was meaningful, necessary, and necessary, and we must seek to theorize about it.