Abstract:
هدف دانشگاه جامع علمی - کاربردی، فراهمآوردن موجبات مشارکت سازمانها و دستگاههای اجرایی دولتی و غیردولتی برای تربیت نیروی انسانی متخصص و مورد نیاز بخشهای مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور ممکن است، بهنحویکه فارغالتحصیلان هر یک از موسسات وابسته به این دانشگاه بتوانند برای کاری که به آنها محول میشود دانش و مهارت لازم را کسب کنند. تحقیق حاضر ازنظر طبقهبندی بر مبنای هدف، نوعی تحقیق کاربردی محسوب میشود. تحقیق حاضر بر مبنای طبقهبندی تحقیقات بر اساس روش و ماهیت، تحقیقی همبستگی محسوب میگردد. در این تحقیق برآورد و تخمینهای آماری مدلها و تاثیرات کلیه متغیرها با استفاده از نرمافزار Eviews صورت میگیرد. در این راستا در تحقیق پیشرو سعی شده با یک مدل اقتصادسنجی با استفاده از دادههای مقطعی - سری زمانی (پانل) تاثیر ساختارهای آموزشی و مهارتی نظیر(محتوای عملی، سازماندهی برنامهریزی آموزشهای علمی - کاربردی، فضای آموزشی) بر عوامل درونی - بیرونی نظام آموزش عالی علمی کاربردی را در ۳۰ مرکز جامع آموزش عالی علمی کاربردی استانهای کشور در یک دوره ۳ ساله ۱۳۹۹_۱۳۹۶ مورد بررسی قرار گیرد. نتایج حاکی است که تاثیر هر سه متغیر توضیحی با عوامل درونی - بیرونی در نظام آموزش عالی علمی کاربردی رابطه معنیدار و مثبتی دارد و در میان متغیرهای توضیحی متغیر محتوای عملی در سطح ۵ درصد و متغیرهای فضای آموزشی و سازماندهی برنامهریزی آموزشهای علمی _کاربردی در سطح ۱۰ درصدمعنیدارهستند. معنیداری کل مدل باتوجه به ۳۸/۲ =F ، ۸۰/۰= R۲، ۸۸/۱= D.W تاثیر قابلملاحظهای داشت.
The aim of the Comprehensive Scientific-Applied University is to provide opportunities that enable the participation of governmental and non-governmental organizations and executive bodies to train specialized and needed human resources in various economic, social and cultural sectors of the country, so that graduates of each affiliated institution Universities can acquire the necessary knowledge and skills for the work assigned to them. The present study is a kind of applied research in terms of purpose-based classification. The present study is a correlational study based on the classification of research based on method and nature. In this research, statistical estimates and estimates of models and the effects of all variables are performed using Eviews software. In this regard, in the present study, we tried to use an econometric model using cross-sectional data. Time series (panel) The impact of educational and skill structures such as (practical content, organization of scientific-applied education planning, educational space) on internal-external factors of higher education system Applied science in 30 comprehensive centers of higher education in the provinces of the country in a 3-year period 1399-1396 to be examined. The results show that the effect of each explanatory variable with internal-external factors in the applied science higher education system has a positive relationship between the meaning of medicine and among the explanatory variables the practical content variable is at 5% and the variables of educational space and planning of applied-scientific education are significant at 10%. . Significance of the whole model with respect to F = 2.38, R2 = 0.80, D.W = 1.88 has a significant effect.
Machine summary:
در این راستا در تحقیق پیشرو سعی شده با یک مدل اقتصادسنجی با استفاده از دادههای مقطعی - سری زمانی (پانل) تأثیر ساختارهای آموزشی و مهارتی نظیر(محتوای عملی، سازماندهی برنامهریزی آموزشهای علمی - کاربردی، فضای آموزشی) بر عوامل درونی - بیرونی نظام آموزش عالی علمی کاربردی را در 30 مرکز جامع آموزش عالی علمی کاربردی استانهای کشور در یک دوره 3 ساله 1399_1396 مورد بررسی قرار گیرد.
اهداف نظام آموزش عالی کشور عبارتاند از: مشخص نمودن ضعف نظام آموزش عالي كشور در تربيت نيروي متخصص وكارآمد و برطرف نمودن اين معضل توسط آموزشهاي عالي علمي-كاربردي، بررسي مؤلفههاي مؤثر دانشگاه جامع علمي-كاربردي در توانمندي مهارتي و كارايي دانشآموختگان نظام علمي-كاربردي، بررسي ميزان مهارت وتخصص وكارايي دانشآموختگان نظام عالي علمي-كاربردي وتطابق اين مهارتها با بازار كار، اصلاح هرم شغلي كشور و تربيت تكنسين از طريق آموزش شاغلين دستگاههای توليدي و خدماتي كشور و پر كردن خلاء كارگران ماهر و مهندسين و كارشناسان در تركيب نيروي انساني شاغل كشور اعلام گرديد، ارائه آموزشهاي علمي و كاربردي وايجاد آمادگيهاي حرفهاي قابل قبول و متمايز از ديگر دانشگاهها در فارغالتحصيلان آموزشهاي علمي و كاربردي بوده است هدف دانشگاه جامع علمی _ کاربردی، فراهم آوردن موجباتی است که مشارکت سازمانها و دستگاههای اجرایی دولتی و غیر دولتی را برای تربیت نیروی انسانی متخصص و مورد نیازبخشهای مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور ممکن سازد، به نحوی که فارغ التحصیلان هر یک ازمؤسسات وابسته به این دانشگاه بتوانند برای کاری که به آنها محول میشود دانش و مهارت لازم را کسب کنند.