Abstract:
هدف
هدف از پژوهش حاضر رابطه سازگاری، بر اساس خودکنترلی ادراک شده در بین کودکان مقطع ابتدایی شهرستان کاشان میباشد
روش
تحقیق حاضر از نوع توصیفی میباشد اطلاعات نیز بهصورت میدانی با استفاده از پرسشنامه گردآوریشده ، جامعه آماری پژوهش ، تمام کودکان مقطع ابتدایی شهرستان کاشان در سال تحصیلی ۹۶_۱۳۹۷ نمونه موردمطالعه این پژوهش نیز شامل ۱۵۰ نفر از کودکان مقطع ابتدایی مدارس شهرستان کاشان بوده . در این پژوهش جهت جمعآوری اطلاعات پرسشنامه سازگاری دخانچی (۱۳۷۷) و پرسشنامه خودکنترلی اداراک شده هامفری (۲۰۰۰) بود.
یافته ها
نتایج کلیه دادهها استخراج و با استفاده از روشهای تحلیل آماری مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. برای تجزیهوتحلیل دادهها از دو روش توصیفی و استنباطی در محیط نرمافزار SPSS V۲۰ که سطح معناداری (۰۵/۰)، در نظر گرفتهشده بود، از آزمونهای همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده گردید. نتایج نشان داد که بین سازگاری و خودکنترلی ادراک شده در کودکان مقطع ابتدایی شهرستان کاشان رابطه معناداری وجود دارد. همچنین سازگاری توان پیشبینی خودکنترلی ادراک شده کودکان مقطع ابتدایی شهرستان کاشان را دارد.
نتیجه
درنتیجه در برابر فشارهای روانی مقاومتر باشند.پس کلیترین ویژگی فرد سازگار آن است که نسبت به خود واقعبین است به این معنا که درباره انگیزههایش خود را فریب نمیدهد و هدفهای قابلدسترسی برای خود طرح میکند لذا از تعارضات غیر لازم پرهیز میکند و با مشکلات شخصی خود بهطور عینی برخوردمی کند.
Objective: The aim of this study was to adjust the adjustment relationship based on
perceived self-control among primary school children in Kashan.Method: The present study
is descriptive. The information was collected in the field using a questionnaire. The statistical
population of the study was all primary school children in Kashan in the academic year 1397-
96. The study sample included 150 primary school children in Kashan. In this study,
Dukhanchi (1998) adjustment questionnaire and Humphrey (2000) perceived selfcontrol
questionnaire were used to collect information.Results: The results of all data were
extracted and analyzed using statistical analysis methods. Pearson correlation and regression
tests were used to analyze the data using two descriptive and inferential methods in SPSS V20
software environment which had a significant level (0.05). The results showed that there is a
significant relationship between adaptation and perceived self-control in primary school
children in Kashan. Adaptability also has the ability to predict the perceived self-control of
primary school children in Kashan.Result: As a result, they are more resistant to stress. So the
most general characteristic of an adaptive person is that he is realistic about himself in the
sense that he does not deceive himself about his motives and sets achievable goals for
himself, so he avoids unnecessary conflicts and problems One treats oneself objectively.
Machine summary:
بررسی و تحلیل سازگاری کودکان بر اساس شاخص خود کنترلی ادراک شده زهرا ساداتی نژاد 1 ، یحیی یاراحمدی 2 ، محمدرضا صیرفی 3 1 کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی واحد الکترونیک، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران 2دانشیار گروه روانشناسی، واحد تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، الکترونیک تهران، ایران (نویسنده مسئول) 3 دانشیار گروه روانشناسی، واحد تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، الکترونیک تهران، ایران چکیده هدف : هدف از پژوهش حاضر رابطه سازگاری، بر اساس خودکنترلی ادراک شده در بین کودکان مقطع ابتدایی شهرستان کاشان میباشد روش : تحقیق حاضر از نوع توصیفی میباشد اطلاعات نیز بهصورت میدانی با استفاده از پرسشنامه گردآوری شده ، جامعه آماری پژوهش ، تمام کودکان مقطع ابتدایی شهرستان کاشان در سال تحصیلی 96_1397 نمونه موردمطالعه این پژوهش نیز شامل 150 نفر از کودکان مقطع ابتدایی مدارس شهرستان کاشان بوده .
نتایج این پژوهش نشان داده بین خودکنترلی و عملکرد خانواده با سازگاری دانش آموزان رابطه معناداری وجود دارد بهطوریکه خودکنترلی و عملکرد خانواده میتوانند تا حدودی سازگاری اجتماعی را پیشبینی کنند.
Associate Professor, Department of Psychology, Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran Electronics, Iran Abstract Objective: The aim of this study was to adjust the adjustment relationship based on perceived self-control among primary school children in Kashan.
The results showed that there is a significant relationship between adaptation and perceived self-control in primary school children in Kashan.
Adaptability also has the ability to predict the perceived self-control of primary school children in Kashan.
Keywords: Adaptation, Perceived Self-Control and Elementary School Children in Kashan