Abstract:
این مطالعه با هدف بررسی هویت ملی و مدرن دانشآموزان بلوچ شهر سراوان انجام گرفت. روش پژوهش توصیفیـپیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشآموزان بلوچ پایه سوم متوسطه دوم شهر سراوان (استان سیستانوبلوچستان) در سال تحصیلی 1400ـ1399 به حجم 1093 نفر بود. 274 دانشآموز به روش نمونهگیری تصادفیـطبقهای (برحسب جنسیت و رشته تحصیلی) موردمطالعه قرار گرفت. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامهی ابعاد هویتی (سلگی، اسکندری، دلاور و برجعلی، 1394) بود که به بررسی هویت ملی و مدرن میپرداخت. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (تی تکنمونهای و تی برای گروههای مستقل) با کمک نرمافزار SPSS21 استفاده شد. براساس یافتهها، وضعیت هویت ملی و هویت مدرن دانشآموزان در سطح بالاتر از متوسط قرار داشت. دیگر یافتهی این مطالعه نشان داد که دختران در مقایسه با پسران هویت ملی و هویت مدرن بالاتری داشتند.
The purpose of this study was to investigate the national and modern identity of Baluch students in Saravan. The research method was descriptive-survey. The statistical population of the study was all Baluch students of the third grade of the second secondary school of Saravan city (Sistan and Baluchestan province) in the academic year 1300-1400 with a volume of 1093 people. 274 students studied by stratified random sampling (by gender and field of study). The data collection instrument was a questionnaire of identity dimensions (Solgi, Eskandari, Delavar and Borjali, 2015) which examined national and modern identities. Descriptive statistics (frequency, percentage, mean and standard deviation) and inferential statistics (one-sample t-test and t-test for independent groups) were used to analyze the data using SPSS21 software. According to the findings, the status national and modern identity of students was above average. Another finding of this study showed that girls had higher national and modern identities than boys.
Machine summary:
ir ناصر ناستیزایی 2 تاريخ دريافت: 14/1/1400 تاريخ پذيرش: 26/4/1400 چكيده این مطالعه با هدف بررسی هویت ملی و مدرن دانشآموزان بلوچ شهر سراوان انجام گرفت.
درخصوص تعاملات هویتی در استان سیستانوبلوچستان، میتوان گفت که علاوهبر توضیحات فوق، توسعهنیافتگی اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی در این منطقه که موجب تشدید مسائل و مشکلاتی همچون فقر و بیکاری شده است و همچنین، مجاورت با کشورهای دستخوش بحران همچون افغانستان و پاکستان نیز این مسائل را تشدید کرده و فرایند ظهور هویتی را تسریع و تعاملات هویتی، بهخصوص تعامل بین هویت ملی و هویت قومی را دستخوش دگرگونی کرده است (کاروانی و غفاری نسب، 1398 ب: 81).
این مطالعه قصد دارد که به بررسی وضعیت هویت ملی و مدرن دانشآموزان بلوچ بپردازد؛ بنابراین، مسئله اصلی پژوهش این است که هویت ملی و مدرن دانشآموزان بلوچ در چه وضعیتی قرار دارند؟ سؤالات پژوهش 1- هویت ملی و مدرن دانشآموزان بلوچ در چه وضعیتی قرار دارد؟ 2- آیا بین هویت ملی و مدرن دانشآموزان بلوچ برحسب جنسیت تفاوت معنیداری وجود دارد؟ مبانی نظری کلمه هویت ازنظر لغوي به معنی هستی، وجود، ماهیت و سرشت است و ریشۀ لغوي آن از واژة «هو» گرفته شده که اشاره به غایت، نهایت و کمال مطلق دارد و در حوزة انسانی موجب شناسایی افراد و جوامع از یکدیگر میشود؛ یعنی مجموعه خصوصیات رفتاري که از روي آن فرد بهعنوان یک گروه اجتماعی شناخته میشود و از دیگران متمایز میگردد.
بحث و نتیجهگیری این مطالعه با هدف بررسی هویت ملی و مدرن دانشآموزان شهر سراوان انجام گرفت.
عوامل فرهنگی ـ اجتماعی مرتبط با هویت ملی نوجوانان شهر اهواز (مطالعه موردی: دانشآموزان شهر اهواز).