Abstract:
چکیدههدف پژوهش حاضر عوامل موثر برآموزش نقشه مفهومی درارتقائ آموزش زبان دوم دانش آموزان دوره متوسطه با تاکید بر رویکرد ارتباطی میباشد. روش پژوهش توصیفی -همبستگی بود. جامعه آماری دانش آموزان دوره متوسطه شهر تهران بود. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران تعداد 202 نفر برآوردشد و با استفاده از روش نمونهگیری به نسبت منطقه آموزشی انتخاب شداند. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته مبتنی بر ابعاد و مولفههای استخراجی از متون وادبیات وپیشینه تحقیقات گوناگون است که روایی صوری و محتوایی آن پس از مطالعه توسط متخصصان دانشگاهی تایید شده است. پایایی پرسشنامه نیز طی محاسبه ضریب آلفای کرانباخ برابر با 90/0بود. درتحلیل دادهها روش تحلیل عامل اکتشافی استفاده شد. نتایج نشان داد توانش گفتگوی ارتباطی، مفهوم سازی، ابداع ونوع آوری، پردازش گروهی، سیستمی کردن و توانش عملگرایی عوامل موثر برآموزش نقشه مفهومی درارتقائ آموزش زبان دوم دانش آموزان دوره متوسطه با تاکید بر رویکرد ارتباطی بودند. میانگین همه عوامل ازدیدگاه دانش آموزان دوره متوسطه بیشتراز حد انتظار بود و توانش گفتگوی ارتباطی بیشترین و توانش عملگرایی کمترین رتبه را درارتقائ آموزش زبان دوم دانش آموزان دوره متوسطه داشت. نتیجهگیری: براساس یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که استفاده ازآموزش نقشه مفهومی با تاکید بر رویکرد ارتباطی در ارتقاء یادگیری زبان انگلیسی موثر بوده است، لذا این پژوهش استفاده از آموزههای نظریه ی رویکرد ارتباط گرایی را به منظور ارتقاء یادگیری زبان انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی پیشنهاد میکند. کلمات کلیدی: رویکرد ارتباطی، آموزش نقشه مفهومی، دانش آموزان دوره متوسطه
The purpose of this study is identify the factors affecting the teaching of concept map in promoting the second language education of high school students with emphasis on communication language teaching approach. This descriptive-correlational study was conducted in the statistical population of high school students in Tehran. Using Cochran's formula, 202 people were calculated as a statistical sample.The research tool is a researcher-made questionnaire based on the dimensions and components extracted from the theoretical foundations and research background whose face and content validity has been confirmed by academic experts after the study and the reliability of the questionnaire according to Cronbach's alpha coefficient of 0.90 it placed.The collected data were analyzed by exploratory factor analysis method. The research findings show that the ability of communication dialogue, conceptualization, innovation, group processing, systematization and pragmatism ability of factors affecting the concept map in promoting secondary language education of high school students. Emphasizing the communication language teaching approach and the average of all factors from the perspective of high school students is above average and the ability of communication dialogue has the highest and the ability of pragmatism has the lowest rank in promoting the second language of high school students.The results show that the use of concept map teaching with emphasis on communication language teaching approach has been effective in promoting English language learning.
Machine summary:
داده ها جمع آوری شده به روش تحلیل عامل اکتشافی تجزیه و تحلیل گردید که یافته های پژوهش نشان میدهد که توانش گفتگوی ارتباطی، مفهوم سازی ، ابداع و نوآوری، پردازش گروهی، سیستمی کردن و توانش عملگرایی عوامل مؤثر بر آموزش نقشه مفهومی در ارتقاء آموزش زبان دوم دانش آموزان دوره متوسطه با تأکید بر رویکرد ارتباطی بودند و میانگین همه عوامل از دیدگاه دانش آموزان دوره متوسطه بیشتر از حد متوسط بوده و توانش گفتگوی ارتباطی بیشترین و توانش عملگرایی کمترین رتبه را در ارتقاء آموزش زبان دوم دانش آموزان دوره متوسطه دارد.
نتایج پژوهش نشان میدهد که استفاده از آموزش نقشه مفهومی با تأکید بر رویکرد ارتباطی در ارتقاء یادگیری زبان انگلیسی مؤثر بوده است .
1 Principal Component Analysis 2 KaiserMeyerOliken (KMO) Measure of Sampling Adequacy 3 Bartlett’s Test of Sphericity پاسخ به سئوالات پژوهش سؤال اول : عوامل مؤثر بر آموزش نقشه مفهومی در آموزش زبان دوم دانش آموزان دوره متوسطه با تأکید بر رویکرد ارتباطی کدامند؟ برای پاسخگویی به این پرسش روش تحلیل عامل اکتشافی با روش مؤلفه های اصلی (pc)١ استفاده شد.
سؤال دوم وضعیت عوامل شناسایی شده آموزش نقشه مفهومی جهت ارتقاء آموزش زبان دوم دانش آموزان دوره متوسطه با تأکید بر رویکرد ارتباطی چگونه است ؟ برای محاسبه نمره هر یک از عوامل شناسایی شده چون تعداد سؤال در عوامل متفاوت بود، نمره در سؤال های مختلف جمع و بر تعداد سؤال تقسیم شد تا نمره نهایی در مقیاس ١ تا ٥ به دست آید و عوامل قابل مقایسه باشند.
از این رو پژوهش حاضر به دنبال شناسایی عوامل مؤثر بر آمـوزش نقشـه مفهومی در آموزش زبان دوم دانش آموزان دوره متوسطه با تأکید بر رویکرد ارتباطی میباشد.