Abstract:
هدف پژوهش حاضر بررسی مشکلات اجرایی و آموزشی درس کار و فناری پایه ششم از نظر دانش آموزان می باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی دانش آموزان پایه ششم ابتدایی منطقه افشار در سال99-1398به تعداد142نفر می باشد. جهت تعیین نمونه از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شده است؛ حجم نمونه آماری 34 نفر از دانش آموزان این پایه، به تفکیک17نفر دانش آموز دختر و17نفر دانش آموز پسر می باشند.ابزار جمع آوری اطلاعات در این پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته بود. جهت تعیین روایی صوری و محتوایی پرسشنامه، نظر سه معلم باسابقه پایه ششم در خصوص پرسشنامه پرسیده شد و به تایید ایشان رسید. جهت تحلیل داده ها از آمار توصیفی (میانگین،انحراف معیار،حداقل و حداکثر) و آمار استنباطی (آزمون تی تک نمونه ای و تی مستقل) استفاده شده است.برای تحلیل داده ها از نرم افزارSPSS24استفاده شده است.نتایچ آزمونTمستقل نشان می دهد که نظر دانش آموزان دختر و پسر در متغیرهای تدریس و تسلط معلم، اطلاعات ورودی دانش آموز، نگرش دانش آموز،نیازسنجی،مفید بودن کتاب،تکالیف،فضای آموزشی و امکانات و ارزشیابی اختلاف معنی داری وجود ندارد(05/ 0p>)ولی در متغیرِ تفاوت های فردی و جنسیتی بین نظر دانش آموزان دختر و پسر اختلاف معنی داری وجود دارد(01/0 p <)
the purpose of this study is to investigate the administrative and educational problems of sixth grade work and technology course from the students' point of view.The statistical population of the present study includes all sixth grade elementary students in Afshar region in2009-2010with142 students. Simple random sampling method was used to determine the sample;The statistical sample size of34 students in this grade is 17female students and17male students. The data collection tool in this study was a researcher-made questionnaire. In order to determine the face and content validity of the questionnaire, the opinion of three teachers with sixth grade experience about the questionnaire was asked and approved. Descriptive statistics (mean, standard deviation, minimum and maximum)and inferential statistics (one-sample t-test and independent t-test) were used to analyze the data. SPSS24 software was used for data analysis. The results of independent t-test show that there is no significant difference between male and female students in the variables of teacher teaching and mastery, student input information,student attitude, needs assessment, book usefulness, homework,educational space and facilities and evaluation(But there is a significant difference between the views of male and female students in the variables of individual and gender differences (P <0.01).
Machine summary:
با مرور گزارش های موجود در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در خصوص موضوع پژوهش ، تحقیقاتی به این شرح استخراج گردید: کریمی و کشتی آرای (١٣٩٦) در پژوهش خود به دنبال تحلیل محتوای کتب درسی کار و فناوری پایه نهم دوره متوسطه اول از منظر توسعه کارآفرینی بودند.
در این پژوهش به روش تحلیل محتوا، به تعیین میزان مساله محوری و درگیری فعال فراگیران با کتاب های فارسی، مطالعات اجتماعی، قرآن و کار و فناوری سال ١٣٩٤ پایه ششم دبستان بر اساس تکنیک ویلیام رومی پرداخته شده است ، که به صورت سرشماری تمام محتوای متون ، پرسش ها و تصاویر هر چهار کتاب مورد تحلیل قرار گرفت .
به این منظور کتب کار و فناوری، بر اساس کتاب آینده شما در لوای کارآفرینی (NFTE) که یک بسته آموزشی است و برای آموزش کارآفرینی در مدارس در پایه های (١٢-٥) طراحی شده (به عنوان الگو)، مورد تحلیل قرار گرفت .
نتایج حاصل حاکی از آن بود که میزان توجه و درگیری با شاخصهای الگوی خلاقیت پلسک و مقدار ضریب اهمیت هر یک از این شاخص - ها در کتب ریاضی متوسطه بسیار کم بوده و محتوای درسی کتب مذکور بر اصول خلاقیت پلسک منطبق نیست و مطابق این دیدگاه کمتر میتوانند در ایجاد و پرورش خلاقیت در یادگیرندگان مؤثر باشند خسروی، مصلح و زمانی (١٣٩٤) پژوهشی با عنوان تحلیل محتوای کتاب کار و فناوری پایه ششم ابتدایی بر اساس مؤلفه ی هوش های چندگانه گاردنر و میزان فعال بودن انجام دادند.