Abstract:
تحلیل فراگرفتمان با بهرهگیری از نشانگرهای فراگفتمانی انجام میشود. نشانگرهای فراگرفتمان، درواقع صورتهای زبانی هستند که از ابزارهای مهم بلاغی ایجاد و تضمینکننده تعامل در متون محسوب میشوند الگوهای مختلفی برای تحلیل فراگرفتمان ارائهشده است. یکی از جامعترین و مشهورترین این الگوها، الگوی هایلند میباشد. برای نخستین بار، هایلند تمام جنبههای مربوط به تعامل میان نویسنده متن و خرد متن و همچنین نویسنده متن و خواننده متن را به یاری اصطلاح فراگرفتمان تعریف و طبقهبندی کرده و مدعی است محقق در چهارچوب مطالعه مبتنی بر فراگرفتمان میتواند از دایره متن و گفتمان فراتر برود و متن را بهمثابه کنشی اجتماعی تحلیل کند. فراگرفتمان بهمثابه مفهومی در تحلیل گفتمان کاربرد دارد و در تعامل بین نویسندگان و متنشان با بین نویسندگان و خوانندگان متن استفاده میشود درمجموع فراگرفتمان، بهمثابه ابزاری مهم در تسهیل ارتباط، نویسنده را یاری میدهد تا بتواند با رانندگان ارتباط برقرار سازد و یافتههای شخصیاش را بیان کند. اینگونه که گزارهها جملات یا عبارات ربط دهنده خود را در ایجاد یک حوزه گفتمان منسجم در عرصه ساختاردهی متون قرار میدهد. مقاله حاضر به بررسی نشانگرهای معرفتشناسی در میزگردهای سیاسی- اجتماعی در شبکههای سیمای جمهوری اسلامی ایران از منظر گفتمان انتقادی بر اساس دیدگاه هایلند (2005) و فرکلاف (2001) پرداخته است. در این پژوهش 20 برنامه گزینششده میزگردهای سیاسی- اجتماعی شبکههای 1، 2، 3 و 4 انتخاب شدهاند که به روش کیفی و کمی بهصورت تمام شماری با استفاده از نمونهگیری هدفمند، موردبررسی و تحلیل قرارگرفتهاند. متغیرهای موردبررسی در این پژوهش شامل، جنسیت کارشناسان، زنده و یا ضبطشده بودن برنامهها، تعداد کارشناسان موجود در برنامه، دانشگاهی بودن و یا غیردانشگاهی بودن کارشناسان میباشند تا مشخص گردد نتایج نشان داد که توزیع عناصر معرفتشناسی، یقین نما، تردید نما و نگرش نما در برنامههای میزگردهای سیاسی- اجتماعی در صدا و سیمای جهوری اسلامی ایران بر اساس جنسیت کارشناسان، زندهبودن و یا ضبطشده بودن برنامه، دانشگاهی بودن و یا غیردانشگاهی بودن کارشناسان و یا حضور یک یا چند کارشناس در برنامه متفاوت میباشد، همچنین ازنظر الگوهای تحلیل کلام، نوع کاربرد ابزارهای معرفتشناسی در گفتمان کارشناسان قابل توجیه میباشد.
Learning analysis is performed using meta-discourse markers. Learning markers are, in fact, linguistic forms that are considered as important rhetorical tools and ensure interaction in texts. Different models for learning analysis are presented. the Highland pattern is one of the most common and popular. For the first time, Highland has defined and categorized all aspects of the interaction between the author of the text and the wisdom of the text, as well as the author of the text and the reader of the text, using the term learning, and claims that the researcher can go beyond text and discourse and also analyze the text as a social action. Learning is used as a concept in discourse analysis and is used in the interaction between authors and their text between writer and reader. Overall, learning, as an important tool in facilitating communication, helps the writer to communicate with drivers and express his personal findings, as propositions place their relevant sentences or phrases in creating a coherent discourse in the field of text structure. The present article examines the epistemological indicators in socio-political talk shows on the Islamic Republic of Iran TV channels from the perspective of critical discourse based on the views of Highland (2005) and Fairclough (2001). In this research, 20 programs of socio-political talk show of channels 1, 2, 3 and 4 were selected, studied and analyzed qualitatively and quantitatively in a numerical manner using purposive sampling. The variables studied in this study include the gender of the experts, whether the programs are live or recorded, the number of experts in the program, whether they are academics or non-academics to determine the results showed that the distribution of epistemological elements, certainty, skepticism and attitude In socio-political roundtable programs on the Islamic Republic of Iran Broadcasting, it varies according to the gender of the experts, whether the program is live or recorded, whether the experts are academic or non-academic, or the presence of one or more experts in the program. The type of application of epistemological tools in the discourse of experts can be justified.
Machine summary:
| 130 متغيرهاي موردبررسي در اين پژوهش شامل ، جنسيت کارشناسان ، زنده و يا ضبط شده بودن برنامه ها، تعداد کارشناسان موجود در برنامه ، دانشگاهي بودن و يا غيردانشگاهي بودن کارشناسان ميباشند تا مشخص گردد نتايج نشان داد که توزيع عناصر معرفت شناسي، يقين نما، ترديد نما و نگرش نما در برنامه هاي ميزگردهاي سياسي- اجتماعي در صدا و سيماي جهوري اسلامي ايران بر اساس جنسيت کارشناسان ، زنده بودن و يا ضبط شده بودن برنامه ، دانشگاهي بودن و يا غيردانشگاهي بودن کارشناسان و يا حضور يک يا چند کارشناس در برنامه متفاوت ميباشد، همچنين ازنظر الگوهاي تحليل کلام ، نوع کاربرد ابزارهاي معرفت شناسي در گفتمان کارشناسان قابل توجيه ميباشد.
کارگر (١٣٩٢) در پژوهش تحليل مقالات نقد کتاب هاي زبان شناسي ايران بر اساس الگوي فراگرفتمان هايلند بيان داشته است که در چارچوب نظري فراگرفتمان هايلند (٢٠٠٥) الگويي براي تحليل تعامل ميان نويسندة متن و مخاطب آن ارائه شده است .
در بازبيني تفکيکي انواع نشانگرهاي فراگرفتمان تعاملي در ارتباط با متغير جنسيت نيز مشخص شد درباره ترديدنماها، نگرش نماها و خوداظهارها تفاوت معنادار وجود دارد و فقط درباره يقين نماها و دخيل سازها تفاوت معناداري مشاهده نميشود، ازاين رو با توجه به يافته هاي پژوهش حاضر ميتوان ادعا کرد رويکرد جنسيت گرا درباره تمايز ميان زنان و مردان در استفاده از صورت هاي زباني تائيد ميشود.
(2009), "Applying Learning Strategies in Persian and English Scientific-Research Articles; Studying the Genre Norms of Discourse Society in Persian Articles", Journal of Language and Linguistics, Vol. 5, Ninth Consecutive, pp.
(2018), "Gender in Persian-language scientific articles", Journal of Linguistic Research, Vol. 10, No. 1, 18 in order.