Abstract:
چکیده این پژوهش به منظور تعیین رابطه رضایت از آموزش ضمن خدمت معلمان و عملکرد شغلی با میانجیگری توسعه حرفهای معلمان مدارس دولتی منطقه بهارستان انجام شده است. هدف پژوهش کاربردی است. دادههای پژوهش کمّی است. روش و ماهیت پژوهش از نوع توصیفی (همبستگی) و از نوع مدل یابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری شامل کلیه معلمان مدارس دولتی متوسطه دوم منطقه بهارستان به تعداد 550 نفر (300 نفر زن و 250 نفر مرد) است. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 226 نفر و روش نمونهگیری تصافی طبقهای بود. . برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای میانگین و انحراف معیار، کجی و کشیدگی، کولموگروف اسمیرنف، ضریب همبستگی پیرسون و تکنیک مدلیابی معادله ساختاری (SEM) استفاده شد. نتایج نشان داد 1- بین رضایت از آموزش ضمن خدمت با عملکرد شغلی معلمان رابطه وجود دارد. 2- بین رضایت ازآموزش ضمن خدمت با توسعه حرفهای معلمان رابطه وجود دارد. 3- توسعه حرفهای در رابطه بین رضایت از آموزش ضمن خدمت و عملکرد شغلی معلمان نقش میانجگیرانه دارد. 4- از بین مولفههای توسعه حرفهای، مولفه مدیریت کلاسداری در رابطه بین رضایت از آموزش ضمن خدمت و عملکرد شغلی معلمان نقش میانجیگرانه دارد و سایر مولفههای توسعه حرفهای (فاوای آموزشی، برنامهریزی درسی، توانایی برقراری ارتباط با دانشآموزان) در رابطه بین رضایت از آموزش ضمن خدمت و عملکرد شغلی معلمان نقش میانجیگرانه ندارند. 5- بین رضایت از آموزش ضمن خدمت معلمان و عملکرد شغلی با میانجیگری توسعه حرفهای معلمان رابطه وجود دارد.
Abstract This study was conducted to determine the relationship between in-service teacher training and job performance mediated by the professional development of public school teachers in Baharestan region. The purpose of the research is applied. The data is quantitative research. The method and nature of the research is descriptive (correlation) and structural equation modeling. The statistical population includes all teachers of public secondary schools in Baharestan region with 550 people (300 women and 250 men). The sample size was 226 based on Cochran's formula and stratified random sampling method, Pearson correlation coefficient and structural equation modeling (SEM) were used to analyze the data. The results showed: 1- There is a relationship between in-service satisfaction training and teachers' job performance. 2- There is a relationship between in-service satisfaction training and teacher professional development. 3- Professional development has a mediating role in the relationship between in-service training satisfaction and teachers' job performance. 4- Among the components of professional development, the component of classroom management has a mediating role in the relationship between satisfaction with in-service training and job performance of teachers and other components of professional development (educational ICT, curriculum planning, ability to communicate with students) in relation to satisfaction with education. In service and job performance, teachers do not have a mediating role. 5- There is a relationship between satisfaction with in-service training of teachers and job performance mediated by teachers' professional development.