Abstract:
هدف از این تحقیق حاضر شناسایی و اولویتبندی زیرساختهای مورد نیاز در تقویت حوزه بذر و نهال ایران است که میتواند در تصمیمگیریهای مربوط به رعایت حقوق مالکیت فکری بهنژادگران مؤثر باشد. در این مطالعه از مصاحبه نیمهساختاریافته با متخصصان جهت احصای زیرساختها براساس ملاحظاتی که موافقان و مخالفان الحاق به کنوانسیون ثبت ارقام جدید گیاهی داشتهاند، استفاده شده است. همچنین پیمایشی به کمک پرسشنامه محققساخته انجام شده و در نهایت دادههای 106 پرسشنامه تکمیل شده توسط ذینفعان مختلف مورد تحلیل قرار گرفته است. معناداری آزمون فریدمن (p <0.0001)، تفاوت در اهمیت و اولویت زیرساختها را تأیید کرد. مقایسه میانگین امتیازات نشان میدهد زیرساخت فرهنگسازی احترام به حقوق مالکیت فکری با 21/07 امتیاز دارای بیشترین درجه اهمیت و حفاظت از دانش سنتی با 13/67 امتیاز دارای کمترین درجه اهمیت از بین 33 زیرساخت معرفی شده هستند. تقویت و ایجاد زیرساختهای قانونی حفاظت از تنوع ژنتیکی، دسترسی به منابع ژنتیکی و تسهیم منافع، ثبت منابع ملی، حقوق کشاورزان، نظام جامع بذر و زیرساختهای تحقیقاتی مبتنیبر تحقیق و توسعه هدفمند و متمرکز بر منابع بومی در کنار حمایت از واحدهای تحقیق و توسعه و افراد متخصص نیز جزء 10 اولویت برتر هستند. موارد مرتبط با زیرساختهای اقتصادی عمدتاً در میانه رتبهبندی (بین 10 تا 20) است و بقیه زیرساختها از قبیل زیرساختهای سیاسی و تعدادی از زیرساختهای فرهنگی و تحقیقاتی در انتها قرار دارند.
The purpose of this research is the identification and prioritization of required infrastructures to strengthen the Iranian seed sector, which affects the decisions related to the observance of plant breeders' rights. This paper has used semi-structured interviews with practitioners to extract the essential infrastructures. The results are based on the considerations mentioned by the opponents and supporters of the UPOV Convention. After the interviews were carried out, a survey was taken where a researcher-made questionnaire was employed. The data from 106 questionnaires, which were answered by various stakeholders, were then analyzed. The significance of the Freedman test (p Moreover, Items involving economic infrastructures mostly have a middle of ranking (10-20) and the rest, including political infrastructures and several items in cultural and research infrastructures are at the bottom.