Abstract:
آنسیترال طی قطعنامه 2205 مجمع عمومی سازمان ملل متحد در 17 دسامبر 1966 شکل گرفت. این کمیسیون نقش مهمی در پیشرفت و توسعه نظام حقوقی و قانونی، متعاقب اصلاح آن برای تکمیل پیشرفتهای هماهنگسازی حقوق تجارت بینالملل داشته است. بهوسیله ترویج استعمال ابزار قانونگذاری یا غیر قانونگذاری در بسیاری از حوزههای کلیدی حقوق تجارت بینالملل ازجمله روشهای حلوفصل اختلاف، رویههای قراردادهای بینالمللی، حملونقل، اعسار، تجارت الکترونیک، مالیه بینالملل، حملونقلهای ایمن و تهیه و فروش کالاها نقش مهمی ایفا کرده است. بسیاری از کشورهای عضو و غیر عضو آنسیترال و سازمانهای دولتی و غیردولتی مدعو از ابزارهای ارائهشده توسط آنسیترال در حوزههای نام برده شده در یک روند بینالمللی استفاده میکنند. متون ارائهشده توسط آنسیترال بهعنوان سازوکارهای توصیهای برای همه کشورها و در هر سطحی از پیشرفت اقتصادی تدوین شده است. آنسیترال از زمان تاسیس تاکنون بهعنوان یک نهاد مرکزی حقوقی سازمان ملل متحد در حوزه تجارت بینالملل ایفای نقش کرده است.
United Nations Commission on International Trade Law (UNCITRAL) were established by United Nations
General Assembly Resolution 2205 on December 17, 1966. The commission played an important role in
advancing and developing the legal and regulatory system, following its reform to complete the progress of the
harmonization of international trade law. It has played an important role by promoting the use of legislative or
non-legislative in many key areas of international trade law, including dispute resolution procedures,
international contract procedures, transportation, customs clearance, e-commerce, international finance, safe
transportation and the provision and sale of goods. Many member and non-members counties of UNCITRAL
and governmental and non-governmental organizations use the tools provided by UNCITRAL in the areas
mentioned in an international trend. The texts provided by UNCITRAL have been developed as advisory
mechanisms for all countries and at every level of economic progress. Since the foundation, UNCITRAL has
ever played the role of a United Nations legal entity in the field of international trade.
Machine summary:
شخص ثالث، از آن جمله هر سازمانی، نتواند به وظیفه ای که به موجب روش مذکور به او محول شده، عمل نماید، (در این صورت) هرکدام از طرفین میتواند از دادگاه یا مرجع دیگری که در ماده 6 تعیین شده، درخواست کند قدام لازم را انجام دهد، مگر اینکه روش تعیین (داور) مورد توافق بین طرفین، طرق دیگری جهت تأمین (این هدف، یعنی) تعیین داور پیش بینی کرده باشد، تصمیم اتخاذ شده در مورد موضوعاتی که به موجب بندهای 3 یا 4 این ماده به عهده دادگاه یا مرجع دیگر مذکور در ماده 6 گذارده شده، قابل اعتراض نیست.
3. چنانچه جرحی که با رعایت تشریفات مورد توافق طرفین یا تشریفات مقرر در بند دو این ماده، به عمل آمده، مورد قبول قرار نگیرد، طرفی که (داور را) جرح کرده میتواند ظرف سی روز پس از دریافت اخطاریه حاوی تصمیم مربوط به رد جرح، از دادگاه یا مرجع دیگری که در ماده 6 پیش بینی شده، در خواست نماید که نسبت به جرح (رسیدگی و) اتخاذ تصمیم کند.
در صورتی که دیوان داوری به صورت یک امر مقدماتی به صلاحیت خود نظر بدهد، هر کدام از طرفین میتوانندظرف 30 روز پس از ابلاغ این تصمیم از دادگاه یا مرجع دیگری که در ماده شش پیش بینی شده درخواست کند که نسبت به موضوع (رسیدگی و) اتخاذ تصمیم نماید.
جلسه رسیدگی و دادرسی به صورت کتبی جز در مواردی که طرفین توافق دیگری کرده باشند دیوان داوری در خصوص این که آیا جهت ارایه ادله یا استدلالات شفاهی، جلسه رسیدگی شفاهی برگزار شود یا اینکه رسیدگی براساس مدارک و سایر موارد ادامه یابد، اتخاذ تصمیم خواهد کرد.